فضاپیمای گم شده روس، کجا سقوط می*کند؟
#1
فضاپیمای گم شده روس، کجا سقوط می*کند؟

دانش > فضا - همشهری آنلاین: فضاپیمای روسی که هفته گذشته، لحظاتی پس از پرتاب به سوی یکی از قمرهای مریخ گم شد، اکنون آماده است تا به زمین سقوط کند

فضاپیمای بین سیاره*ای Phobos-Grunt هفته گذشته با هدف اینکه روسیه را پس از 20 سال بار دیگر به عرصه تحقیقات فضایی بازگرداند از پایگاه بایکونور قزاقستان همراه با موشک "زنیت 2" پرتاب شد اما پس از دقایقی ارتباط آن با مرکز کنترل زمینی قطع شد.

اکنون دانشمندان و کارشناسان در نقاط مختلف دنیا محاسبات خود را برای تعیین زمان و محل سقوط این فضاپیما آغاز کرده*اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلاش روسیه در روزهای گذشته برای نجات Phobos-Grunt نتیجه*ای در بر نداشته است و درحال حاضر تنها سرنوشتی را که می*توان برای این فضاپیما فرض کرد سقوط به زمین است.

در شرایطی که روسیه رسماً در مورد Phobos-Grunt سکوت اختیار کرده است محاسبات Norad (فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی) نشان می*دهد که محتمل*ترین تاریخ برای سقوط این فضاپیما 26 نوامبر است.

با ورود به اتمسفر زمین، این کاوشگر روباتیک که علاوه بر قطعات، محتوی 11 تن سوخت سمی است کاملا تجزیه می*شود و تنها تکه*های آن به زمین می*رسد.

این فضاپیمای روس با 15 تن وزن پس از ماهواره آمریکایی Uars که اواخر سپتامبر و ماهواره Rosat آلمان که اواخر اکتبر به زمین سقوط کردند سومین کاوشگری است که در ماه*های اخیر وارد اتمسفر زمین می*شود.

همچنین به احتمال بسیار Phobos-Grunt در منطقه*ای بین 51.4 درجه عرض جغرافیایی شمالی و 51.4 درجه عرض جغرافیایی جنوبی سقوط خواهد کرد.

این منطقه شامل بیشتر نقاط آمریکا، بخشی از اروپا، تمام آفریقا، استرالیا، آمریکای جنوبی و آسیا می*شود و به همین دلیل این خطر وجود دارد که سقوط در فضاهای دارای جمعیت انجام شود.
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#2
[COLOR="#0000FF"]
[B]سقوط يك ماهواره ديگر از فضا


1 آذر 1390 - "روسيه بر اساس قوانين بين المللي مسئول هر نوع آسيبي خواهد بود كه در صورت سقوط فضاپيماي "فوبوس گرانت"به زمين، به وجود آيد." اين عبارت چند وقتي است آژانس فضايي روسيه را بعد از شكست در پرتاب فضاپيماي خود به مقصد فوبوس، (يكي از اقمار سياره مريخ) دچار چالش كرده است. اين ماهواره بعد از ماهواره آمريكايي Uars كه اواخر سپتامبر و ماهواره Rosat آلمان كه اواخر اكتبر به زمين سقوط كردند سومين كاوشگري است كه در ماههاي اخير سقوط مي كند ولي با اين تفاوت كه دو ماهواره قبلي، ماموريت هاي خود را به خوبي انجام دادند و سال ها بعد از اتمام ماموريتشان سقوط كردند اما ماهواره روسي ها به نوعي جوان مرگ شد!

[ATTACH=CONFIG]1112[/ATTACH]
[/B][/COLOR]


فایل‌های پیوست
.jpg   images.jpg (اندازه 5.2 KB / تعداد دانلود: 7)
پاسخ
#3
فضاپیمای گمشده روسی هنوز زنده است
آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که شب گذشته با کاوشگر روسی "فوبوس- گرانت" که از 8 نوامبر و ساعاتی پس از پرتاب گم شده بود تماس برقرار کرده است.

روسیه 8 نوامبر فضاپیمای Phobos-Grunt را به سمت مریخ پرتاب کرد تا پس از 20 سال بار دیگر به عرصه تحقیقات فضایی بازگردد اما این ماموریت لحظاتی پس از پرتاب دچار مشکل شد و در عوض اینکه به سمت "فوبوس"، قمر مریخ حرکت کند در مدار زمین باقی ماند.

پس از گم شدن این فضاپیما دیشهای رایویی روسها برای دریافت سیگنالی از طرف این کاوشگر امواج رادیویی را به سوی آن تاباندند تا بتوانند پاسخی از آن دریافت کنند، اما پس از اینکه موفق نشدند هیچ ردی از فوبوس- گرانت پیدا کنند از آژانس فضایی اروپا کمک خواستند و اسا نیز ایستگاههای رادیویی خود را در سراسر دنیا برای ردیابی این کاوشگر فعال کرد و سرانجام موفق شد اولین علائم حیاتی آن را دریافت کند.

براساس گزارش Spaceflight Now، اسا اعلام کرد که این فضاپیما در ساعت 20:25 به وقت گرینویچ (23:55 دقیقه به وقت ایران) شب گذشته به یکی از چهار تلاشی که ایستگاه رادیویی اسا در "پرث" استرالیا روز سه شنبه برای ردیابی "فوبوس- گرانت" انجام داد پاسخ گفته است.

ایستگاه پرث دارای یک دیش آنتن حدود 15 متری است. همزمان ایستگاههای اسا در گوایانای فرانسه و جزایر قناری نیز درحال گوش دادن به سیگنالهای رسیده از "فوبوس- گرانت" بودند.

"رنه پیشل"، رئیس اداره اسا در مسکو در این خصوص توضیح داد: "تلاش بعدی برای برقراری ارتباط از ایستگاه پرث برای امشب آماده خواهد شد."

این تماس اولین سیگنال دریافت شده از این کاوشگر از زمان پرتاب ماموریت بوده است.

اسا اعلام کرد: "تیمهای آژانس فضایی اروپا در یک همکاری نزدیک با مهندسان روس کار می کنند تا بتوانند بهترین روش را برای حفظ تماس با این کاوشگر پیدا کنند."

ثبت این علائم در شرایطی انجام شد که روز گذشته، معاون مدیر آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که هیچ امکانی وجود ندارد که پایان ماموریت اعلام شود. این دستگاه تا زمانی که پنجره پرتاب بعدی به سوی مریخ در پایان ماه باز شود زنده خواهد ماند.

منبع کنجکاو
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#4
سلام.
این پیدا کردن امواج فضا پیما به این معنیه که احتمال سقوطش از بین رفته؟
مادامی که چیزی آن بالاست، پایان کار فرا نرسیده.
پاسخ
#5
. شاید . شاید هم دوباره ارتباط قطع بشه...
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#6
[COLOR="#0000FF"][COLOR="#FF0000"][B][SIZE=3]
/اميدهاي تازه در احياي ماموريت بلندپروازانه روس*ها/

تماس مجدد دانشمندان با كاوشگر سرگردان «فوبوس*»
[/COLOR]


1390/09/06
11-27-2011
11:30:57

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهرانسرويس: فناوري

[ATTACH=CONFIG]1156[/ATTACH]

ايستگاه رديابي سازمان فضايي اروپا در پرت استراليا كه هفته گذشته براي اولين بار موفق به ارتباط با فضاپيماي روسي «فوبوس*گرانت» شده بود، مجددا توانسته نشانه*هايي از اين كاوشگر كه قرار بود در مدار مريخ قرار بگيرد، دريافت كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين ارتباط كه تنها شش دقيقه طول كشيد، يك نشانه واضح از كاوشگر فوبوس *گرانت به كارشناسان فني سازمان فضايي اروپا(اسا) اجازه دستيابي به گزارش*هاي مسافت*سنجي را داده كه مي*تواند در شناسايي علل بروز مشكل در موتور و توقف ماموريت آن به مريخ كمك كند.

به گزارش روزنامه ريانووستي روسيه، طي ارتباط اوليه اين فضاپيما، ايستگاه پرت آمادگي نداشته و اطلاعات زيادي دريافت نشده بود.

با وجود از دست دادن فرصت براي سفر به مريخ، مقامات فضايي روسيه و اروپا اميدوارند بتوانند بسته به اطلاعات دريافتي كارشناسان از داده*هاي مسافت*سنج، از فضاپيماي فوبوس*گرانت براي يك ماموريت تحقيقاتي ديگر استفاده كنند.

به گفته الكساندر زاخاروف، دانشمند ماموريت فوبوس*گرانت، در صورت اجرايي بودن كامل اين فضاپيما، بهترين ماموريت تحقيقاتي براي آن مي*تواند بررسي يك سيارك نزديك به زمين باشد.

اين كاوشگر در تاريخ هشت نوامبر(17 آبان) در يك ماموريت بلندپروازانه براي جمع*آوري نمونه*هايي از خاك فوبوس، بزرگترين قمر مريخ از مركز فضايي بايكنور قزاقستان به فضا پرتاب شد اما موتور اصلي آن در مدار زمين عمل نكرده و فوبوس*گرانت در مدار زمين گرفتار شد.

در حال حاضر مهندسان اسا و سازمان فضايي فدرال روسيه در حال تلاش براي ارتباط*گيري مجدد با اين فضاپيما هستند.

انتهاي پيام
[/SIZE][/B][/COLOR]


فایل‌های پیوست
.jpg   85_62_44_11-11-22-14175513.jpg (اندازه 3.56 KB / تعداد دانلود: 2)
پاسخ
#7
ببخشید این پست چه ربطی به این تاپیک داشت؟:confused:
پاسخ
#8
اشتباه ارسال کردم ببخشید...
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#9
فضاپیمای روسها محکوم به فنا است/ احتمال بالای سقوط در میان اقیانوس
فضاپیمای آسیب دیده "فوبوس-گرانت" روسها که قرار بود خود را به قمر فوبوس سیاره مریخ برساند پس از نقص فنی در موتورهایش در مدار پایینی زمین به دام افتاد، سرنوشتی محکوم به فنا دارد و گفته می شود قطعاتی از آن تا کنون به زمین سقوط کرده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، بقایای این فضاپیما به سرعت به اتمسفر زمین وارد شده و گفته می شود که این قطعات در کاتالوگ اجرام فضایی مرکز فرماندهی استراتژیک ایالات متحده ثبت شدند.

به گفته منابع وب سایت اسپیس جدا شدن قطعاتی از بدنه راکت و فضاپیما در چنین ارتفاع پایینی پدیده ای عادی است اما پس از جدا شدن دو جرم کوچک از فوبوس-گرانت ارتفاع فضاپیما تغییر چندانی پیدا نکرد و از این رو احتمال می رود قطعات جدا شده بسیار کوچک باشند. از سوی دیگر تحلیل گری اعلام کرده احتمال زیادی وجود دارد که کل فضاپیما به میان اتمسفر سقوطی آزاد انجام داده و در دریا غرق شده باشد.

این فضاپیما در تاریخ 8 نوامبر با هدف نمونه برداری از خاک قمر فوبوس به فضا پرتاب شد اما اندکی پس از پرتاب دچار نقص فنی شده و در مدار زمین به دام افتاد. با وجود تلاشهای متعددی که برای نجات این فضاپیما انجام گرفت، کنترل کننده های این پروژه نتوانستند با فضاپیما ارتباط برقرار کنند.

در صورتی که مهندسان نتوانند ارتباط با این فضاپیمای 14.6 تنی را احیا کنند، فوبوس گرانت سقوطی خارج از کنترل را به سوی زمین انجام خواهد داد. آژانس فضایی اروپا در پی همکاری با آژانس فضایی روسیه از تاریخ 23 نوامبر تا کنون این فضاپیمای خارج از کنترل را تحت نظر داشته است اما هفته گذشته و در پی ناموفق ماندن تلاشها برای ارتباط مجدد با فوبوس- گرانت به این برنامه پایان بخشید.

در صورت سقوط خارج از کنترل فضاپیما به زمین، به طور حتم قطعاتی از آن سالم از اتمسفر زمین عبور خواهند کرد زیرا ویژه این کار ساخته شده اند. برای مثال دماغه مخروطی شکل این فضاپیما ویژه بازگرداندن نمونه های جمع آوری شده از قمر فوبوس طراحی شده و می تواند بدون کمک چتر نجات بر روی زمین فرود بیاید.

با توجه به بار سوخت سمی که در این فضاپیما وجود دارد، نگرانی ها برای سقوط خارج از کنترل این فضاپیما افزایش یافته است اما روسها می گویند تانک این سوخت از جنس آلومینیوم بوده و از این رو احتمال پراکنده شدن این سوخت سمی بر روی زمین بسیار کم است، از سویی دیگر روسها با تکیه بر اینکه 4/3 زمین را آب فرا گرفته است، امیدوارند فضاپیمای خارج از کنترلشان به درون آب سقوط کند.
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#10
در ابتدا ببخشد قوانین تالار رو شکستم خبر گذاشتم.......... (به هر حال باید این تاتپیک کامل میشد)
به طور خلاصه:
فوبوس-گرانت روس*ها بلاخره سقوط کرد
-------
دانش > فضا - همشهری آنلاین: فضاپیمای بدون سرنشین و 13 تنی فوبوس-گرانت روس*ها که در 9 نوامبر از پایگاه بیکنور به فضا پرتاب

شده بود پس از مدت*ها سرگردانی در مدار زمین ،در اتمسفر زمین سوخته و بخش*هایی از آن در میان اقیانوس سقوط کرد.

ادامه مطلب:فوبوس-گرانت روس*ها سقوط کرد
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
دلیل سقوط ماهواره ها amir adib 2 3,596 02-01-2012, 08:06 AM
آخرین ارسال: khosro777
منتظر سقوط ماهواره 2 تنی باشید amir adib 0 2,334 11-08-2011, 07:02 PM
آخرین ارسال: amir adib

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان