09-14-2009, 12:56 PM
اشیای بجامانده از ماموریت های فضایی:
شناخته شده ترین زباله های فضایی رو ماهواره های از کار افتاده،وسایل به جامونده از ماموریت ها و قطعات پخش شده از تعداد زیادی انفجار تشکیل میده. اشیای بجامونده از ماموریت های فضایی مثل کابل،پیچ،فنر و محافظ هایی هست که بعد از انجام مرحله هایی از ماموریت،مثلاً جداشدن بلوک ها و شروع به کار حسگر ها ،دوربین ها،و موتور ها درفضا رها میشن.در ضمن تخمین زده میشه که حدود 40%زباله های بجامونده از انفجار های عمدی و غیر عمدی توی فضا تولید شده باشند.
تصادف های فضایی:
تصادف های فضایی هم اگر چه به ندرت اتفاق می افتند اما به خاطر کنترل نشدن اونها بسیار مهم هستن. اهمیت تصادف بین مدار گرد ها از دو جنبه قابل بررسی هستن. اهمیت اول مربوط به تصادف هایی هست که دست کم یکی از طرف های برخورد،مدار گرد فعالی مثل یک ماهواره باشه. این نوع به دلیل صدماتی که میتونه منجر به از کار افتادن مدارگرد های فعال و یا شکست ماموریت های فضایی میشن مهم هستند. اهمیت دوم مربوط به بحث تولید زباله های فضاییه. وقتی دومدار گرد با هم برخورد میکنند، به احتمال زیاد قطعه ها یا تکه هایی از اونها جدا شده و با توجه به مقدار و ضربه ناشی از برخورد، مسیر مستقلی رو در پیش میگیرند. به این ترتیب هرچند مجموع جرم زباله ها تغییر نمیکنه اما متاسفانه جمعیت اونها در حال زیاد شدنه. با افزایش تعداد زباله ها در اطراف زمین،باید منتظر افزایش تصادف ها هم باشیم. و جالبه بدونید روزانه صدها تصادف بین مدارگرد های فهرست شده اتفاق می افته.
آلیاژ نک:
بخش بسیار کمی از زباله ها رو قطرات فلز مایعی تشکیل میدهند. که شامل آلیاژی از دو فلز قلیایی سدیم و پتاسیمه. از این آلیاژ به خصوص که نک نامیده میشه به عنوان مایع خنک کننده در رآکتورهای اتمی واقع در مدار استفاده میشده. نشت این آلیاژ فقط توی سالهای 1980 تا 1988 اتفاق افتاد و قطره های نشت شده قطری بین 100 میکرومتر تا 5سانتیمترداشتند. خاکستر موتورهای سوخت جامد،قسمت دیگه ای از زباله های فضایی هستن که به دلیل عملکرد موتورهای سوخخت جامد تولید شدن. معمولاً برای بهتر شدن عملکرد این موتورهای،کمشدن ناپایداری اکسیداسیون و زیاد شدن نیروی پیشران،در زمان تولی سوخت حدود 18% ذرات ریز اکسید آلومینیوم هم به مخلوط سوخت اضافه میشه. زمانی که موتورهای سوخت جامد روشن هستن این مواد به شکل خاکستر و به قطر 50میکرومتر تا 3 سانتی متر از دهانه موتور خارج میشن و توی مدار باقی میمونن.
شناخته شده ترین زباله های فضایی رو ماهواره های از کار افتاده،وسایل به جامونده از ماموریت ها و قطعات پخش شده از تعداد زیادی انفجار تشکیل میده. اشیای بجامونده از ماموریت های فضایی مثل کابل،پیچ،فنر و محافظ هایی هست که بعد از انجام مرحله هایی از ماموریت،مثلاً جداشدن بلوک ها و شروع به کار حسگر ها ،دوربین ها،و موتور ها درفضا رها میشن.در ضمن تخمین زده میشه که حدود 40%زباله های بجامونده از انفجار های عمدی و غیر عمدی توی فضا تولید شده باشند.
تصادف های فضایی:
تصادف های فضایی هم اگر چه به ندرت اتفاق می افتند اما به خاطر کنترل نشدن اونها بسیار مهم هستن. اهمیت تصادف بین مدار گرد ها از دو جنبه قابل بررسی هستن. اهمیت اول مربوط به تصادف هایی هست که دست کم یکی از طرف های برخورد،مدار گرد فعالی مثل یک ماهواره باشه. این نوع به دلیل صدماتی که میتونه منجر به از کار افتادن مدارگرد های فعال و یا شکست ماموریت های فضایی میشن مهم هستند. اهمیت دوم مربوط به بحث تولید زباله های فضاییه. وقتی دومدار گرد با هم برخورد میکنند، به احتمال زیاد قطعه ها یا تکه هایی از اونها جدا شده و با توجه به مقدار و ضربه ناشی از برخورد، مسیر مستقلی رو در پیش میگیرند. به این ترتیب هرچند مجموع جرم زباله ها تغییر نمیکنه اما متاسفانه جمعیت اونها در حال زیاد شدنه. با افزایش تعداد زباله ها در اطراف زمین،باید منتظر افزایش تصادف ها هم باشیم. و جالبه بدونید روزانه صدها تصادف بین مدارگرد های فهرست شده اتفاق می افته.
آلیاژ نک:
بخش بسیار کمی از زباله ها رو قطرات فلز مایعی تشکیل میدهند. که شامل آلیاژی از دو فلز قلیایی سدیم و پتاسیمه. از این آلیاژ به خصوص که نک نامیده میشه به عنوان مایع خنک کننده در رآکتورهای اتمی واقع در مدار استفاده میشده. نشت این آلیاژ فقط توی سالهای 1980 تا 1988 اتفاق افتاد و قطره های نشت شده قطری بین 100 میکرومتر تا 5سانتیمترداشتند. خاکستر موتورهای سوخت جامد،قسمت دیگه ای از زباله های فضایی هستن که به دلیل عملکرد موتورهای سوخخت جامد تولید شدن. معمولاً برای بهتر شدن عملکرد این موتورهای،کمشدن ناپایداری اکسیداسیون و زیاد شدن نیروی پیشران،در زمان تولی سوخت حدود 18% ذرات ریز اکسید آلومینیوم هم به مخلوط سوخت اضافه میشه. زمانی که موتورهای سوخت جامد روشن هستن این مواد به شکل خاکستر و به قطر 50میکرومتر تا 3 سانتی متر از دهانه موتور خارج میشن و توی مدار باقی میمونن.
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاک