03-05-2009, 01:15 PM
خب در این باره فرضیات زیادی وجود داره : برخی 7 نژاد انسانی و برخی 7 لایه از زمین و برخی 7 سیاره شبیه به زمین و ... را گفته اند
همانطور که در شعری از فردوسی : << ز سم ستوران در آن پهن دشت زمین شش شد و آسمان گشت هشت >>
در این شعر فردوسی به هفت طبقه بودن زمین و آسمان اشاره می کند که ظاهرا لایه های جوی و لایه های زمین را در نظر داره و این مطمئنا غلط است
و اما ترجمه آیه
(آیه 12 سوره طلاق) اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا
خداست آن که هفت آسمان و همانند آنها زمین بیافرید فرمان او میان آسمانها و زمین جاری است تا بدانید که خدا بر هر چیز قادر است و به علم بر همه چیز احاطه دارد
ترجمه فولادوند
خدا همان کسى است که هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید. فرمان [خدا] در میان آنها فرود مىآید، تا بدانید که خدا بر هر چیزى تواناست، و به راستى دانش وى هر چیزى را در بر گرفته است.
ترجمه مجتبوی
خداى همان است که هفت آسمان و از زمین همانند آن- هفت زمین- بیافرید فرمان [او] میان آنها فرو مىآید- جارى است- تا بدانید که خداى بر هر چیزى تواناست و دانش خدا همه چیز را فراگرفته است.
ترجمه مشکینی
خداست که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آنها (هفت عدد کره زمین، یا هفت طبقه زمین، یا هفت اقلیم از سطح کره زمین بیافرید)، اراده حتمى (مبدأ واجب در آفرینش آنها بر حسب ترتیب خلقت) در میان آنها (از نخستین مخلوق ممکن تا آخرین مراتب آن به تدریج) فرود مىآمد (تا همه را هست نمود)، و فرمان (حاکم حقیقى به فرشتگان) در میان آنها (درباره تدبیر و تصرف و تنظیم نظام اتم آنها) همواره فرود مىآید، تا بدانید که خداوند بر هم
ترجمه بهرام پور
خدا کسى است که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آنها را. فرمان [خدا] در میان آنها فرود مىآید [و تدبیر مىکند] تا بدانید که خدا بر هر چیزى تواناست و این که علم او همه چیز را احاطه کرده است
و اما تفسیر :
تفسیر المیزان صفحهى 547 :
جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ" بر مىآید که مراد از" مثل" مثلیت عددى است، یعنى همانطور که آسمان هفت تا است، زمین هم مثل آن هفت تا است، حال باید دید منظور از هفت تا زمین چیست؟ در این باب چند احتمال هست: اول اینکه بگوییم منظور از هفت تا زمین هفت عدد از کرات آسمانى است، که ساختمانش از نوع ساختمان زمینى است که ما در آن زندگى مىکنیم. دوم اینکه بگوییم منظور از آن تنها زمین خود ما است، که داراى هفت طبقه است، که (چون طبقات پیاز) رویهم قرار دارند، و به تمام کره احاطه دارند، و سادهترین طبقاتش همین طبقه اولى است که ما روى آن قرار داریم. سوم اینکه بگوییم منظور از زمینهاى هفتگانه اقلیمها و قسمتهاى هفتگانه روى زمین است، که (علماى جغرافى قدیم) بسیط زمین را به هفت قسمت (و یا قاره) تقسیم کردهاند این چند وجه وجوهى است که هر یک طرفدارانى دارد، و چه بسا با مراجعه به مطالبى که در تفسیر سوره حم سجده گذشت، بتوان به احتمال چهارم دست یافت. و چه بسا گفته باشند که مراد از جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ"، این است که خداى تعالى از زمین چیزى خلق کرده، مثل آسمانهاى هفتگانه، و آن عبارت است از انسان که موجودى است مرکب از ماده زمینى، و روحى آسمانى، که در آن روح نمونههایى از ملکوت آسمانى است
_________________________________________
مطالعه بیشتر :
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=5229
همانطور که در شعری از فردوسی : << ز سم ستوران در آن پهن دشت زمین شش شد و آسمان گشت هشت >>
در این شعر فردوسی به هفت طبقه بودن زمین و آسمان اشاره می کند که ظاهرا لایه های جوی و لایه های زمین را در نظر داره و این مطمئنا غلط است
و اما ترجمه آیه
(آیه 12 سوره طلاق) اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا
خداست آن که هفت آسمان و همانند آنها زمین بیافرید فرمان او میان آسمانها و زمین جاری است تا بدانید که خدا بر هر چیز قادر است و به علم بر همه چیز احاطه دارد
ترجمه فولادوند
خدا همان کسى است که هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید. فرمان [خدا] در میان آنها فرود مىآید، تا بدانید که خدا بر هر چیزى تواناست، و به راستى دانش وى هر چیزى را در بر گرفته است.
ترجمه مجتبوی
خداى همان است که هفت آسمان و از زمین همانند آن- هفت زمین- بیافرید فرمان [او] میان آنها فرو مىآید- جارى است- تا بدانید که خداى بر هر چیزى تواناست و دانش خدا همه چیز را فراگرفته است.
ترجمه مشکینی
خداست که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آنها (هفت عدد کره زمین، یا هفت طبقه زمین، یا هفت اقلیم از سطح کره زمین بیافرید)، اراده حتمى (مبدأ واجب در آفرینش آنها بر حسب ترتیب خلقت) در میان آنها (از نخستین مخلوق ممکن تا آخرین مراتب آن به تدریج) فرود مىآمد (تا همه را هست نمود)، و فرمان (حاکم حقیقى به فرشتگان) در میان آنها (درباره تدبیر و تصرف و تنظیم نظام اتم آنها) همواره فرود مىآید، تا بدانید که خداوند بر هم
ترجمه بهرام پور
خدا کسى است که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آنها را. فرمان [خدا] در میان آنها فرود مىآید [و تدبیر مىکند] تا بدانید که خدا بر هر چیزى تواناست و این که علم او همه چیز را احاطه کرده است
و اما تفسیر :
تفسیر المیزان صفحهى 547 :
جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ" بر مىآید که مراد از" مثل" مثلیت عددى است، یعنى همانطور که آسمان هفت تا است، زمین هم مثل آن هفت تا است، حال باید دید منظور از هفت تا زمین چیست؟ در این باب چند احتمال هست: اول اینکه بگوییم منظور از هفت تا زمین هفت عدد از کرات آسمانى است، که ساختمانش از نوع ساختمان زمینى است که ما در آن زندگى مىکنیم. دوم اینکه بگوییم منظور از آن تنها زمین خود ما است، که داراى هفت طبقه است، که (چون طبقات پیاز) رویهم قرار دارند، و به تمام کره احاطه دارند، و سادهترین طبقاتش همین طبقه اولى است که ما روى آن قرار داریم. سوم اینکه بگوییم منظور از زمینهاى هفتگانه اقلیمها و قسمتهاى هفتگانه روى زمین است، که (علماى جغرافى قدیم) بسیط زمین را به هفت قسمت (و یا قاره) تقسیم کردهاند این چند وجه وجوهى است که هر یک طرفدارانى دارد، و چه بسا با مراجعه به مطالبى که در تفسیر سوره حم سجده گذشت، بتوان به احتمال چهارم دست یافت. و چه بسا گفته باشند که مراد از جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ"، این است که خداى تعالى از زمین چیزى خلق کرده، مثل آسمانهاى هفتگانه، و آن عبارت است از انسان که موجودى است مرکب از ماده زمینى، و روحى آسمانى، که در آن روح نمونههایى از ملکوت آسمانى است
_________________________________________
مطالعه بیشتر :
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18395&AyeID=5229