05-09-2011, 05:55 PM
هرچند قبلاً بحث شده بود ولي من چند اشاره ميكنم به بحثهاي مطرح شده:
1. امكانات محلي و هزينههاي بخش دولتي: در هرجا باشيد بايد دليل قانع كنندهاي براي كار خودتون داشتهب اشيد يا تبليغ و برنامههاي مناسبي رو ارائه بديد كه بتونيد مسئولين رو قانع كنيد كه تازه وارد مراحل اداري بشه كه اگر بخشنامه شد بودجه بندي بشه و بعد از اون مرحله اجرا كه داستان خودش رو داره و مهم اينه كه بودجه حداقل درصديش به اون موضوع اختصاص داده بشه.
2. گروه هاي نجومي: بسيار مهمه كه منجمان به صورت خودانگيخته نه فقط مجذوب آسمان بشن بلكه فعاليتهاي گستردهاي حتي شخصي براي يادگيري پايههاي نجوم داشته باشن. به هيچ وجه نمِتونيد انتظار داشته باشيد بدون برنامه و يادگيري قفط با رفتن رصد آسمان بدون دانش كافي ميتونيد لذت ببريد. در چنين موضوعاتي بود كه سال گذشته اشاره به مطلبي كردم از آسيموف بزرگ كه رصد آسمان شما رو مدهوش خودش ميكنه ولي اگر بدونيد داريد به چه چيزهايي نگاه مي كنيد و تصوري علمي از آشمان شب داشته باشيد لذت شما و انگيزه براي يادگيري شما هم هر روز بيشتر ميشه. و اونوقت هربار يك سحابي رو مي بينيد با جذابيت منتظر رصد بعدي اون هستيد. رصدگران آماتور و حرفهاي سالها وقت خودشون رو پي تحقيقات و رصد يك يا چند جرم مشخص ميكنند و حاصل زحمات گاهي طاقت فرساي اونها كتابهاي زيبايي ميشه كه به زبان انگليسي ميتونيد ببينيد و يا در سايتها عكسهاي زيبايي با توضيحات علمي ميبينيد.
3. آموزش در نجوم ايران هنوز پا نگرفته. كمتر دورهي نجومي است كه مباني آموزشي استاندارد و برنامه هدفمند و محكمي داشته باشه. دانسته هاي هر شخص ميشه موضوع تدريساش. و اين يعني يك سد آموزشي براي نسلهاي بعدي كه با دانسته هاي كمتري وارد حيطه تدريس و يا تحقيق ميشن. البته در دانشگاه هم با همين مشكل مواجهيم. تصور نكنيد در دانشگاههاي ايران كار تحقيقاتي خاصي انجام ميشه و يا رصدخانه ملي در اختيار همهي دانشجويان از دانشگاههاي مختلف قرار داده ميشه. هميشه دوست و آشنا و دانشكده من و شما ملاك استفاده از امكانات بوده.
4. روشهاي آموزشي و خودآموزي در نجوم آماتوري به كلي عوض شده ما حتي از روشهاي قديمي هم استفاده نمي كنيم. برنامه هاي اجرا شده صرفا نمادين بودن توسط موسسات و گروه ها و اماكن مختلف. برنامهي مدوني در كار نبوده. چند نفر از شما كه الان در سنين نجواني و اوايل جواني هستيد مدرسيني داشتيد با متدهاي روز آموزش گروهي و فعال كار ميكردند. چند پروژهي آموزشي و تحقيقاتي آماتوري تعريف شده. از چند متن و جزوهي استاندارد بينالمللي استفاده شد. با نظر دوستاني موافقم كه از خود شروع كنيم. ولي جاهايي واقعاً محيط و قبولاندن و تعريف درست برنامه براي ارگانها هم مهمه. چه انتظاري ميشه داشت از ارگانها وقتي دانشگاه و سيستم آموزش ما حتي در حيطه آماتوري فقط شكل يك قاب عكاسي و نمادين بوده. دست كم ميشه از جزوات انگليسي يا هر زباني كه بلد هستيد در اينترنت براي استفاده شخصي يا گروه نجومي خودتون استفاده كنيد. تنبلي آموزشي كه داريم دلايل مختلفي داره كه خودش موضوع جداييه.
1. امكانات محلي و هزينههاي بخش دولتي: در هرجا باشيد بايد دليل قانع كنندهاي براي كار خودتون داشتهب اشيد يا تبليغ و برنامههاي مناسبي رو ارائه بديد كه بتونيد مسئولين رو قانع كنيد كه تازه وارد مراحل اداري بشه كه اگر بخشنامه شد بودجه بندي بشه و بعد از اون مرحله اجرا كه داستان خودش رو داره و مهم اينه كه بودجه حداقل درصديش به اون موضوع اختصاص داده بشه.
2. گروه هاي نجومي: بسيار مهمه كه منجمان به صورت خودانگيخته نه فقط مجذوب آسمان بشن بلكه فعاليتهاي گستردهاي حتي شخصي براي يادگيري پايههاي نجوم داشته باشن. به هيچ وجه نمِتونيد انتظار داشته باشيد بدون برنامه و يادگيري قفط با رفتن رصد آسمان بدون دانش كافي ميتونيد لذت ببريد. در چنين موضوعاتي بود كه سال گذشته اشاره به مطلبي كردم از آسيموف بزرگ كه رصد آسمان شما رو مدهوش خودش ميكنه ولي اگر بدونيد داريد به چه چيزهايي نگاه مي كنيد و تصوري علمي از آشمان شب داشته باشيد لذت شما و انگيزه براي يادگيري شما هم هر روز بيشتر ميشه. و اونوقت هربار يك سحابي رو مي بينيد با جذابيت منتظر رصد بعدي اون هستيد. رصدگران آماتور و حرفهاي سالها وقت خودشون رو پي تحقيقات و رصد يك يا چند جرم مشخص ميكنند و حاصل زحمات گاهي طاقت فرساي اونها كتابهاي زيبايي ميشه كه به زبان انگليسي ميتونيد ببينيد و يا در سايتها عكسهاي زيبايي با توضيحات علمي ميبينيد.
3. آموزش در نجوم ايران هنوز پا نگرفته. كمتر دورهي نجومي است كه مباني آموزشي استاندارد و برنامه هدفمند و محكمي داشته باشه. دانسته هاي هر شخص ميشه موضوع تدريساش. و اين يعني يك سد آموزشي براي نسلهاي بعدي كه با دانسته هاي كمتري وارد حيطه تدريس و يا تحقيق ميشن. البته در دانشگاه هم با همين مشكل مواجهيم. تصور نكنيد در دانشگاههاي ايران كار تحقيقاتي خاصي انجام ميشه و يا رصدخانه ملي در اختيار همهي دانشجويان از دانشگاههاي مختلف قرار داده ميشه. هميشه دوست و آشنا و دانشكده من و شما ملاك استفاده از امكانات بوده.
4. روشهاي آموزشي و خودآموزي در نجوم آماتوري به كلي عوض شده ما حتي از روشهاي قديمي هم استفاده نمي كنيم. برنامه هاي اجرا شده صرفا نمادين بودن توسط موسسات و گروه ها و اماكن مختلف. برنامهي مدوني در كار نبوده. چند نفر از شما كه الان در سنين نجواني و اوايل جواني هستيد مدرسيني داشتيد با متدهاي روز آموزش گروهي و فعال كار ميكردند. چند پروژهي آموزشي و تحقيقاتي آماتوري تعريف شده. از چند متن و جزوهي استاندارد بينالمللي استفاده شد. با نظر دوستاني موافقم كه از خود شروع كنيم. ولي جاهايي واقعاً محيط و قبولاندن و تعريف درست برنامه براي ارگانها هم مهمه. چه انتظاري ميشه داشت از ارگانها وقتي دانشگاه و سيستم آموزش ما حتي در حيطه آماتوري فقط شكل يك قاب عكاسي و نمادين بوده. دست كم ميشه از جزوات انگليسي يا هر زباني كه بلد هستيد در اينترنت براي استفاده شخصي يا گروه نجومي خودتون استفاده كنيد. تنبلي آموزشي كه داريم دلايل مختلفي داره كه خودش موضوع جداييه.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool. Richard Feynman