08-18-2010, 08:19 PM
جلسه سوم: رابطه ریاضی اتساع زمان
سلام
در این جلسه با توجه به مفاهیم جلسات گذشته، رابطهای ریاضی برای پدیده اتساع زمان بدست میآوریم. تنها مقدمات مورد نیاز جهت درک این رابطه اطلاع از رابطه فیثاغورث در مثلث قائمالزاویه، مفهوم سرعت در فیزیک و کمی جبر مقدماتی است.
همانطور که در جلسات گذشته دیدیم، گذر زمان برای ما و سرنشین سفینه متفاوت است. لذا برای تفکیک این دو از این به بعد واحد زمان خودمان را با t و واحد زمان یک ناظر متحرک را با 't (تی پرایم) نشان میدهیم.
میدانیم سرعت برابر تغییر مکان تقسیم بر زمان لازم برای این تغییر مکان است:
...................................................................................... V=x/t=> x=Vt
لذا خواهیم داشت:
ادامه دارد، متشکر/.
سلام
در این جلسه با توجه به مفاهیم جلسات گذشته، رابطهای ریاضی برای پدیده اتساع زمان بدست میآوریم. تنها مقدمات مورد نیاز جهت درک این رابطه اطلاع از رابطه فیثاغورث در مثلث قائمالزاویه، مفهوم سرعت در فیزیک و کمی جبر مقدماتی است.
همانطور که در جلسات گذشته دیدیم، گذر زمان برای ما و سرنشین سفینه متفاوت است. لذا برای تفکیک این دو از این به بعد واحد زمان خودمان را با t و واحد زمان یک ناظر متحرک را با 't (تی پرایم) نشان میدهیم.
میدانیم سرعت برابر تغییر مکان تقسیم بر زمان لازم برای این تغییر مکان است:
...................................................................................... V=x/t=> x=Vt
لذا خواهیم داشت:
ادامه دارد، متشکر/.
[SIZE=1][SIZE=1]...And, it was man's job to understand how it worked[/SIZE][/SIZE]