این بنا با مساحتی بالغ بر ۴۸ متر مربع و ارتفاعی در حدود ۲۰ متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه*ای افراشته خودنمائی می*کند که نمای داخلی
آن به صورت استوانه گون و نمای بیرونی آن بصورت مشلع تزئین یافته است که از ۲۴ کنگره با زوایه*های حاده تشکیل شده است. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو
سر در با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع چهارمتری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۵/۱ متر تشکیل شده و دیوارهای بالای
ارتفاع چهارمتر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمائی می*کندکه رابطی بین
سمتهای تحتانی و فوقانی برج می*باشد دربها و قوسهای رازی که فشار فوق*العاده*ای را تحمل می*کند و تو خالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک
کرده و جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج و خاک و سفیده تخم مرغ است بر استحکام آن می*افزاید.
قدمت برج و پا برجا بودن آن در طی ۷۰۰ سال که از ساخت آن می*گذرد با توجه به وقوع زلزله*های سهمگین در ناحیه نشان از پی مستحکم و عمیق این بنا دارد. پی
سازنده این برج در کف آن در کناره*های دیوارها کانالهای گذر هوا را تعبیه کرده* که این کانالها مانع از رطوبت دیوارها و از بین بردن خرابیهای ناشی از آن می*شود و
دیاوراهای برج طوری طراحی شده که موجب طنین صدا در درون بنا می*شود. و اگر واعظی یا خواننده*ای در وسط برج خطبه*ای ایراد کند و یا تصنیفی را بسراید
صدای آن در همة برج طنین انداز می*شودو به صورت اکو وار به سمع همه می*رسد. که البته وجود سقفی مخروطی که بر فراز دیوارهای برج قرار داشته که هم
اکنون اثری از آن بر جای نیست شاید به این فناوری اکستیکی جلوه*ای دیگر می*داده است. این برج علاوه بر آنکه با داور فرزانگان و دلاوران عصر خود می*باشد
استاد سازنده آن کاربردهای دیگری را در جاودانه ساختن آن بکار برده و معماری پنهانی را برای پی بردن به اسراری با آن عجین کرده است. از جمله کاربرد این برج
استفاده در شبهای تار با استفاده از روشن کردن آتش بر باروی بلند آن برای راهنمائی مسافران جاده ابریشم که از جانب خراسان به جانب ری می*آمدند بوده و در
روز یاجات گاهشماری مردم را مرتفع نموده است. بنا به گفته فرزانه اندیشمند استاد منوچهر آرین پژوهشگر خراسانی عرصه تاریخ علم کشور در مقاله نگاه دیگری
به برجها اطلاق واژه برج به این بنا و بناهای مشابه از آنجا که برج به منازل عبور حرکت سالانه خورشید در دائره*البروج گفته می*شود حکایت از این مطلب دارد که
گذشتگان از این روی سایه*های این ابنیه و دریچه*های گذر نور خورشید که در روی آنها تعبیه شده پی به برجی که خورشید در آن غوطه ور می*باشد می*بردند
زیرا که در هر برجی خورشید ارتفاع خاصی در آسمان نسبت به افق و میل خاصی نسبت به جهات جغرافیایی مناطق داردلاجرم سایه*ها و طرز تابش آن متفاوت
خواهد بود که از این تغییرات می*توان در تعیین روزها و برج*ها بهره* برد و این فناوری به کار رفته در این ساختمانهاست که کلمة برج را زیبنده نام آن کرده است.
آن به صورت استوانه گون و نمای بیرونی آن بصورت مشلع تزئین یافته است که از ۲۴ کنگره با زوایه*های حاده تشکیل شده است. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو
سر در با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع چهارمتری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۵/۱ متر تشکیل شده و دیوارهای بالای
ارتفاع چهارمتر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمائی می*کندکه رابطی بین
سمتهای تحتانی و فوقانی برج می*باشد دربها و قوسهای رازی که فشار فوق*العاده*ای را تحمل می*کند و تو خالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک
کرده و جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج و خاک و سفیده تخم مرغ است بر استحکام آن می*افزاید.
قدمت برج و پا برجا بودن آن در طی ۷۰۰ سال که از ساخت آن می*گذرد با توجه به وقوع زلزله*های سهمگین در ناحیه نشان از پی مستحکم و عمیق این بنا دارد. پی
سازنده این برج در کف آن در کناره*های دیوارها کانالهای گذر هوا را تعبیه کرده* که این کانالها مانع از رطوبت دیوارها و از بین بردن خرابیهای ناشی از آن می*شود و
دیاوراهای برج طوری طراحی شده که موجب طنین صدا در درون بنا می*شود. و اگر واعظی یا خواننده*ای در وسط برج خطبه*ای ایراد کند و یا تصنیفی را بسراید
صدای آن در همة برج طنین انداز می*شودو به صورت اکو وار به سمع همه می*رسد. که البته وجود سقفی مخروطی که بر فراز دیوارهای برج قرار داشته که هم
اکنون اثری از آن بر جای نیست شاید به این فناوری اکستیکی جلوه*ای دیگر می*داده است. این برج علاوه بر آنکه با داور فرزانگان و دلاوران عصر خود می*باشد
استاد سازنده آن کاربردهای دیگری را در جاودانه ساختن آن بکار برده و معماری پنهانی را برای پی بردن به اسراری با آن عجین کرده است. از جمله کاربرد این برج
استفاده در شبهای تار با استفاده از روشن کردن آتش بر باروی بلند آن برای راهنمائی مسافران جاده ابریشم که از جانب خراسان به جانب ری می*آمدند بوده و در
روز یاجات گاهشماری مردم را مرتفع نموده است. بنا به گفته فرزانه اندیشمند استاد منوچهر آرین پژوهشگر خراسانی عرصه تاریخ علم کشور در مقاله نگاه دیگری
به برجها اطلاق واژه برج به این بنا و بناهای مشابه از آنجا که برج به منازل عبور حرکت سالانه خورشید در دائره*البروج گفته می*شود حکایت از این مطلب دارد که
گذشتگان از این روی سایه*های این ابنیه و دریچه*های گذر نور خورشید که در روی آنها تعبیه شده پی به برجی که خورشید در آن غوطه ور می*باشد می*بردند
زیرا که در هر برجی خورشید ارتفاع خاصی در آسمان نسبت به افق و میل خاصی نسبت به جهات جغرافیایی مناطق داردلاجرم سایه*ها و طرز تابش آن متفاوت
خواهد بود که از این تغییرات می*توان در تعیین روزها و برج*ها بهره* برد و این فناوری به کار رفته در این ساختمانهاست که کلمة برج را زیبنده نام آن کرده است.
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاک