09-15-2012, 09:21 AM
پيته شهيم سومين چهره گاهانبار [FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&] [FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&] [FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&][FONT=&] [FONT=&][FONT=&][FONT=&]
روز اشتاد تا انارام ،بیست و ششمین تا سی امین روز از شهریور ماه باستانی /21 تا 25 شهریور خورشیدی سومين چهره گاهانبار است. [/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT] [FONT=&]
پیته شهیم که در تابستان بزرگ که هفت ماه است قرار می گیرد ، جشن کشاورزی است که خرمن دانه ها در کشتزار ها فراهم می گردد و بسیاری از میوه ها از درختان جیده می شوند و در باور ایرانیان باستان هنگام آفریده شدن زمین از سوی خداوند است. [/FONT][FONT=&]گاهان بار یا گهنبار کلمه ای است که در پهلوی به آن گاسانبار گویند که از کلمه گاس [/FONT][FONT=&]gas[/FONT][FONT=&] در اوستا گاتو [/FONT][FONT=&]gato[/FONT][FONT=&] به معنی گاه و هنگام آمده است . گاهان بار به معنای گاه و زمان به ثمر رسیدن و بار آوردن و برپایی بار همگانی و میهمانی و از جشن های موسمی زرتشتیان است که با داد و دهش و خواندن اوستا همراه می باشد .[/FONT][FONT=&]زرتشتیان در نگرش سنتی خود باور دارند که آفرینش در شش مرحله از سوی خداوند در شش چهره گاهنبار انجام گرفته است .
[/FONT][FONT=&]1- میدیوزرم گاه (میان بهار) [/FONT][FONT=&]midyuzaram[/FONT][FONT=&] : در چهل و پنجمین روز سال دی بمهر و اردیبهشت ماه در این گاه آسمان آفریده شده است .[/FONT][FONT=&]
2- میدیوشهم گاه (میان تابستان) [/FONT][FONT=&]midyushahem[/FONT][FONT=&] : در صد و پنجمین روز سال دی بمهر و تیر ماه در این گاه آب آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]3- پیته شهم گاه (پایان تابستان) [/FONT][FONT=&]paityshim[/FONT][FONT=&] : در صد و هشتادمین روز سال انارام و شهریور ماه در این گاه زمین آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]4- ایاسرم گاه (آغاز فصل سرما) [/FONT][FONT=&]ayasthrem[/FONT][FONT=&] : در دویست و دهمین روز سال روز انارام و مهر ماه در این گاه روئیدنی آفریده شده است .[/FONT][FONT=&]
5- میدیاریم گاه (میان زمستان) [/FONT][FONT=&]midyarem[/FONT][FONT=&] : در دویست و نودمین روز سال روز ورهرام و دی ماه در این گاه جانوران آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]6- همس پت میدیم گاه (برابری شب و روز) [/FONT][FONT=&]hamaspatmaidyem[/FONT][FONT=&] : در سیصد و پنجمین روز سال روز وهشتواش (آخرین روز سال) در این گاه انسان آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]بجای آوردن مراسم گاهان بار پاداش بزرگ و ترک آن گناه بزرگ است و زمان داد و دهش می باشد که توانگر و ناتوان با هم در این جشن ها شرکت می نماید و اگر کسی توان برگزاری گاهان بار را نداشته باشد لازم است که در مراسم هایی که دیگران بانی آن می باشند شرکت کنند . [/FONT][FONT=&]در بندهش آمده است : اگر کسی در سال یک بار به گاهان بار برود بر کارهای نیکی که کرده است افزوده خواهد شد .[/FONT][FONT=&]از دومین گاهان بار تا به این جشن هفتاد و پنج روز است . [/FONT]
روز اشتاد تا انارام ،بیست و ششمین تا سی امین روز از شهریور ماه باستانی /21 تا 25 شهریور خورشیدی سومين چهره گاهانبار است. [/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT] [FONT=&]
پیته شهیم که در تابستان بزرگ که هفت ماه است قرار می گیرد ، جشن کشاورزی است که خرمن دانه ها در کشتزار ها فراهم می گردد و بسیاری از میوه ها از درختان جیده می شوند و در باور ایرانیان باستان هنگام آفریده شدن زمین از سوی خداوند است. [/FONT][FONT=&]گاهان بار یا گهنبار کلمه ای است که در پهلوی به آن گاسانبار گویند که از کلمه گاس [/FONT][FONT=&]gas[/FONT][FONT=&] در اوستا گاتو [/FONT][FONT=&]gato[/FONT][FONT=&] به معنی گاه و هنگام آمده است . گاهان بار به معنای گاه و زمان به ثمر رسیدن و بار آوردن و برپایی بار همگانی و میهمانی و از جشن های موسمی زرتشتیان است که با داد و دهش و خواندن اوستا همراه می باشد .[/FONT][FONT=&]زرتشتیان در نگرش سنتی خود باور دارند که آفرینش در شش مرحله از سوی خداوند در شش چهره گاهنبار انجام گرفته است .
[/FONT][FONT=&]1- میدیوزرم گاه (میان بهار) [/FONT][FONT=&]midyuzaram[/FONT][FONT=&] : در چهل و پنجمین روز سال دی بمهر و اردیبهشت ماه در این گاه آسمان آفریده شده است .[/FONT][FONT=&]
2- میدیوشهم گاه (میان تابستان) [/FONT][FONT=&]midyushahem[/FONT][FONT=&] : در صد و پنجمین روز سال دی بمهر و تیر ماه در این گاه آب آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]3- پیته شهم گاه (پایان تابستان) [/FONT][FONT=&]paityshim[/FONT][FONT=&] : در صد و هشتادمین روز سال انارام و شهریور ماه در این گاه زمین آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]4- ایاسرم گاه (آغاز فصل سرما) [/FONT][FONT=&]ayasthrem[/FONT][FONT=&] : در دویست و دهمین روز سال روز انارام و مهر ماه در این گاه روئیدنی آفریده شده است .[/FONT][FONT=&]
5- میدیاریم گاه (میان زمستان) [/FONT][FONT=&]midyarem[/FONT][FONT=&] : در دویست و نودمین روز سال روز ورهرام و دی ماه در این گاه جانوران آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]6- همس پت میدیم گاه (برابری شب و روز) [/FONT][FONT=&]hamaspatmaidyem[/FONT][FONT=&] : در سیصد و پنجمین روز سال روز وهشتواش (آخرین روز سال) در این گاه انسان آفریده شده است .
[/FONT][FONT=&]بجای آوردن مراسم گاهان بار پاداش بزرگ و ترک آن گناه بزرگ است و زمان داد و دهش می باشد که توانگر و ناتوان با هم در این جشن ها شرکت می نماید و اگر کسی توان برگزاری گاهان بار را نداشته باشد لازم است که در مراسم هایی که دیگران بانی آن می باشند شرکت کنند . [/FONT][FONT=&]در بندهش آمده است : اگر کسی در سال یک بار به گاهان بار برود بر کارهای نیکی که کرده است افزوده خواهد شد .[/FONT][FONT=&]از دومین گاهان بار تا به این جشن هفتاد و پنج روز است . [/FONT]