تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: شبیه ترین سیاره به زمین کشف شد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
[COLOR="#0000FF"]

با ثبت ركورد جديد
[SIZE=3][B]شبيه*ترين سياره به زمين كشف شد


سرويس: علمي
1390/09/06
11-27-2011
07:57:47
9009-03037: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

[ATTACH=CONFIG]1153[/ATTACH]

دانشمندان موفق به كشف سياره*اي شدند كه شبيه*ترين محيط به زمين در بين شبيه*ترين*ها تا كنون بوده و احتمال وجود حيات در آن بالاست.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سياره گليزه 581g كه در فاصله 198 تريليون كيلومتري قرار داشته، در يك فاصله مناسب از ستاره ميزبان خود چرخيده كه به گفته ناسا، آن را به يك محيط قابل سكونت تبديل مي*كند.

اين پژوهش كه محصول بيش از يك دهه رصد تلسكوپ كك در هاوايي است، نشان مي*دهد اين سياره در سطح خود از آب مايع برخوردار است.

اين موضوع، گليزه 581g را در صدر گروه سيارات و قمرهايي كه شبيه به زمين محسوب مي*شوند، قرار مي*دهد.

با در نظر گرفتن رتبه 1.0سياره زمين در شاخص مطابقت با زمين، گليزه 581g كه در صورت فلكي ترازو قرار دارد، از امتياز 0.89 برخوردار بوده كه آن را از سياره مريخ 0.7 امتيازي پيش مي*اندازد.

اين در حاليست كه به عقيده كارشناسان آمريكايي، تيتان، قمر سياره زحل هنوز بر اساس شرايط سطحي اين جسم و امكان واكنش*هاي شيميايي حياتي در آن، در نزديكترين شرايط به زمين براي امكان وجود حيات برخوردار است.

اين يافته*هاي جديد مبتني بر 11 سال رصد سياره كوتوله قرمز گليزه 581 با تلسكوپ كك توسط محققان دانشگاه كاليفرنيا در سانتا كروز و موسسه کارنگي در واشنگتن هستند.

بر اساس اين پژوهش كه در مجله Astrophysical منتشر شده، امكان وجود سيارات ديگر با اين شرايط بسيار زياد است.

همچنين اين مقاله از كشف دو سياره جديد در اطراف ستاره گليزه 581 پرده برداشته كه تعداد سيارات شناخته شده اطراف آن را به شش مي*رساند.سيارات اين منظومه مانند منظومه شمسي از مدارهاي تقريبا مدور برخوردارند.

جرم سياره گليزه 581g بين سه تا چهار برابر زمين بوده و گردش آن به دور ستاره*اش كمتر از 37 روز طول مي*كشد. اين جرم نشان دهنده احتمال سنگي بودن اين سياره با يك سطح معين و گرانش كافي براي وجود يك جو است.

پيش از اين دو سياره در اطراف ستاره گليزه 581 و در لبه منطقه قابل سكونت شناسايي شده بودند كه از جوي با دماي مناسب براي وجود آب مايع برخوردار هستند؛ اما سياره گليزه 581g كاملا در مركز منطقه قابل سكونت قرار گرفته است.

اين سياره به طور كشندي به ستاره خود پيوند داشته، بدين معني كه يك سمت آن هميشه رو به ستاره و در روز بوده، در حاليكه سوي ديگر آن در تاريكي مداوم است.

به گفته دانشمندان، قابل سكونت*ترين بخش اين سياره احتمالا در مرز بين نور و سايه قرار مي*گيرد.

بنا بر گزارش متخصصان، در حال حاضر بيش از 700 سياره فراخورشيدي شناسايي شده*اند، اما تنها تعداد محدودي از آنها در منطقه قابل سكونت قرار دارند.

دانشمندان بر اين باورند كه محدود كردن تحقيقات حيات خارج از محيط زمين به سيارات شبيه به زمين مي*تواند مانع از شناسايي احتمالات ديگر مرتبط با حيات بيگانه شود.

انتهاي پيام
[/COLOR][/SIZE][/B]