سرانجام پس از 30گدشت سال شاتل های فضایی به کار خود پایان دادند و تنها اشک ها و لبخندهایی را از خود به یادگار گذاشتند.
از این پس شاتل ها دیگر به هیچ وجه به فضا نمی روند و برای همیشه زمین گیر شدند، این امر با فرود آتلانتیس در مركز فضايي كندي در فلوريدا محقق شد.
صد و سي و پنجمين برنامه شاتل، انتقال 4.300 كيلوگرم محموله آذوقه و لوازم يدكي لازم براي يك سال آينده ايستگاه فضايي و همچنين انتقال زبالهها و تجهيزات معيوب آن ایستگاه به زمین بود.
آتلانتیس پس از این مأموریت راهی بخش بازدید مركز فضايي كندي می شود و 3000 نفر را به خانه می فرستد از این پس مأموریت های سفر به ایستگاه بین المللی فضایی توسط فضاپیمای سایوز متعلق به سازمان فضایی روسیه انجام می شود و شاهد حضور بخش خصوصی در صنایع هوافضا هستیم.
اما آیا بخش های خصوصی از عهده تأمین مالی چنین پروژه هایی بر می آیند، سوالی است که در آینده ای نه چندان دور پاسخ آن مشخص می شود.
Shirmardi نوشته: سرانجام پس از 30گدشت سال شاتل های فضایی به کار خود پایان دادند و تنها اشک ها و لبخندهایی را از خود به یادگار گذاشتند.
از این پس شاتل ها دیگر به هیچ وجه به فضا نمی روند و برای همیشه زمین گیر شدند، این امر با فرود آتلانتیس در مركز فضايي كندي در فلوريدا محقق شد.
صد و سي و پنجمين برنامه شاتل، انتقال 4.300 كيلوگرم محموله آذوقه و لوازم يدكي لازم براي يك سال آينده ايستگاه فضايي و همچنين انتقال زبالهها و تجهيزات معيوب آن ایستگاه به زمین بود.
آتلانتیس پس از این مأموریت راهی بخش بازدید مركز فضايي كندي می شود و 3000 نفر را به خانه می فرستد از این پس مأموریت های سفر به ایستگاه بین المللی فضایی توسط فضاپیمای سایوز متعلق به سازمان فضایی روسیه انجام می شود و شاهد حضور بخش خصوصی در صنایع هوافضا هستیم.
اما آیا بخش های خصوصی از عهده تأمین مالی چنین پروژه هایی بر می آیند، سوالی است که در آینده ای نه چندان دور پاسخ آن مشخص می شود.
از نظر بنده این کار ناسا اندکی نسنجیده است . چرا که بازنشتگی شاتل ها تبعاتی همچون از کار بی کار شدن عده ی زیادی از پیمانکاران ناسا و کسانی که روی پروژه های پرتاب شاتل ها سرمایه گذاری های کلان می کردند خواهد شد.از طرفی دیگر شهر کوچکی که سکوی پرتاب شاتل های ناسا در آن قرار داشت هیچ جاذبه ی گردشگری نداشت اما هر ساله هزاران توریست برای تماشای پرواز شاتل ها به صورت زنده به این شهر سفر می کردند .در نتیجه از حیث گردشگری ،هتل ها و رستوران های آن جا بسیار رونق یافته بود .اما با بازنشستگی شاتل ها همه ی این هتل داران و رستوران دار ها ورشکسته می شوند.
بنده تصور می کنم شاید بهتر می بود که ناسا دست کم یکی از شاتل هایش را نگه می داشت.چرا که از این پس تنها پل ارتباطی بین فضانوردان و ایستگاه فضایی سایوز های روسی هستند. حال اگر رابطه ی ایلات متحده و روسیه به هم بخورد ، دیگر سازمان فضایی روسیه حاضر نخواهد شد که فضانوردان آمریکایی را به وسیله ی سایوز به ایستگاه برساند...!
و اینک اخرین وداع با اسمان
-----
شاتل فضایی بازنشسته*شده دیسکاوری که بر روی یک هواپیمایی بوئینگ 747 اختصاصی نصب شده است، در ساعت 7 صبح 17 آوریل (29 فروردین) به وقت شرق آمریکا از مرکز فضایی کندی ناسا از بلند می*شود.
دیسکاوری به موازات ساحل شرقی آمریکا سفر می*کند تا به مرکز "استیون اف اودواز- هیزی" در موزه هوا و فضای ملی اسمیتسونین در فیرفکس کانتی ایالت ویرجینیا برسد.
هواپیمای حامل شاتل این سفینه 74843 کیلوگرمی را برای وداع پایانی از فراز پارک ملی واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، گذراند.
supr nova نوشته: از نظر بنده این کار ناسا اندکی نسنجیده است . چرا که بازنشتگی شاتل ها تبعاتی همچون از کار بی کار شدن عده ی زیادی از پیمانکاران ناسا و کسانی که روی پروژه های پرتاب شاتل ها سرمایه گذاری های کلان می کردند خواهد شد.از طرفی دیگر شهر کوچکی که سکوی پرتاب شاتل های ناسا در آن قرار داشت هیچ جاذبه ی گردشگری نداشت اما هر ساله هزاران توریست برای تماشای پرواز شاتل ها به صورت زنده به این شهر سفر می کردند .در نتیجه از حیث گردشگری ،هتل ها و رستوران های آن جا بسیار رونق یافته بود .اما با بازنشستگی شاتل ها همه ی این هتل داران و رستوران دار ها ورشکسته می شوند.
بنده تصور می کنم شاید بهتر می بود که ناسا دست کم یکی از شاتل هایش را نگه می داشت.چرا که از این پس تنها پل ارتباطی بین فضانوردان و ایستگاه فضایی سایوز های روسی هستند. حال اگر رابطه ی ایلات متحده و روسیه به هم بخورد ، دیگر سازمان فضایی روسیه حاضر نخواهد شد که فضانوردان آمریکایی را به وسیله ی سایوز به ایستگاه برساند...!
توی خود سایت ناسا دلیل بازنشستگی شاتل رو خوندم.شاتل نمی تونست به مکان های خیلی دور سفر کنه, تازه هر کدوم از سفرهاشم نمی تونست بیشتر از 2 هفته طول بکشه.
فکر می کنم یکی دیگه از عواملی که باعث بازنشستگی شاتل شد,مصرف زیاد سوخت بود. البته اینو توی سایت ناسا ننوشته بود!
راستی super nova عزیز,شاتل کلا یکی بوده.طبق چیزی که میدونم در هر ماموریت شاتل, محفظه سوختش جایگزین میشده اما خود فضاپیمای شاتل فقط تعمیر میشده و در کل ثابت بوده.
ناسا پروژه های فضاییش رو متوقف نکرده. نمی دونم درمورد پروژه Orion که در دست ساخته شنیدین یا نه. فضاپیمای Orion قراره این قابلیت رو داشته باشه که فضانوردان رو به ماه,مریخ و سیارک ها ببره و اون ها رو سالم به زمین برگردونه!
همین چند روز پیش داشتن چترهای فرود کابینشو تست میکردن. اینم عکس::
ویدیو ای از آخرین پرواز شاتل (منبع: space.com)
[video]http://www.space.com/15318-discovery-flight-shuttle-heads-smithsonian-video.html[/video]
شاتل ها 7 تا بودن.
pathfinder و enterprise ازمایشی بودن.
از 5 شاتل دیگه هم Columbia, Challenger دچار سانحه شدن و از بین رفتن.
3 شاتل دیگه هم Discovery, Atlantis و Endeavour بودن که بازنشسته شدن.
در پی باز نشستگی شاتل ها روی دو شرکت اسپيس ايكس و اوربيتال ساينس براي انتقال تداركات و تجهيزات علمي به ايستگاه فضايي حساب مي*كند.