درود بر راستجویان گرامی
مولوی شاعر نامدار شعرهایی دارد که به عقیده ی مثنوی شناس بزرگ علامه جعفری دلالت بر
انرژی و انفجار اتمی دارد
ما رمیت اذ رمیت فتنه ای
صد هزاران خرمن اندر جفنه ای
آفتابی در یکی ذره نهان
ناگهان آن ذره بگشاید دها ن
ذره ذره گردد افلاک و زمین
پیش آن خورشید چون جست از کمین
اما به تحقیق اینجانب این اشعار بیشتر دلالت بر سیاه چاله دارد تا انفجار اتمی
به چند دلیل
اول
جفنه به معنای چاله و چا ه کوچک است که تداعی کننده ی سیاه چاله است
علاوه بر این در بعضی جاها حفنه آمده که به معنی حجم کوچک میان دوکف دست است
دوم
از بیت دوم می توان دریافت که حجم و جرم فراوانی در یک ذره ی کوچک و چگال فشرده شده است
سوم
از ناگهان آن ذره بگشاید دهان می توان نیروی گرانش فوق العاده ی زیاد سیاه چاله ها را دریافت که کهکشانهای اطراف خود را می بلعد
چارم
از بیت آخر متوجه می شویم که افلاک و زمین وقتی که در میدان گرانش نیرومند سیاه چاه قرار بگیرند متلاشی و به صورت ذرات فشرده ی کوچکی در می آیند[/size]
تحقیق : دکتر غلامعلی نوری
آخه زمان مولوی که هنوز توی ایده ی جهان زمین مرکزی بودن چه می فهمیدن سیاه چاله چیه ؟؟
آفتابی در یکی ذره نهان
ناگهان آن ذره بگشاید دها ن
به نظر من که این بیت به شکفته شدن یک گل از یک دانه بعد از تابش آفتاب اشاره داره ، نه قوانین جرم و انرژی و اتم !!
abadanastro نوشته: آخه زمان مولوی که هنوز توی ایده ی جهان زمین مرکزی بودن چه می فهمیدن سیاه چاله چیه ؟؟
آفتابی در یکی ذره نهان
ناگهان آن ذره بگشاید دها ن
به نظر من که این بیت به شکفته شدن یک گل از یک دانه بعد از تابش آفتاب اشاره داره ، نه قوانین جرم و انرژی و اتم !!
چطور شد علامه جعفری که گفته مربوط به انفجارات اتمیه کسی ازش ایراد نگرفت حالا یک بنده خدای دیگری که حرفی هم در ادامه ی همون حرفا گفت حرفاش مورد دار شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن در بسیاری از آیات قرآن که علم روز ستاره شناسی را از اونا بیرون می کشن اون عربهای بیانگرد کی می فهمیدن چیه ؟؟؟
من که شکی ندارم.مولوی از عرفای بسیار بزرگ ماست.
تخیلی فکر نمی کنم . از عرفای بزرگ خیلی کار های بزرگ بر میاد.شک نکنید
این که یک عارف به اسرار خلقت جهان آگاهی داشته باشه به این معنی نیست که هر صنعت ادبی رو یک کشف علمی بنامیم . منم نظر شخصی خودم رو گفتم ، حالا تفسیر و تحلیل هر کس محترمه اما وحی منزل هم نیست که حتما درست باشه .
خود علما هم در تفسیر آیات قرآن با هم اختلاف دارند ، اون وقت یک بیت شعر انسانی رو نمیشه حتما صحیح دونست ، تازه ایشان هم که در شعر نگفته :
این ذره که می بینی سیاه چاله است دور تکینگینی
هر چه رسد حتی نور یک هو در آن بلعیده بینی
ذره ای با جرمی ثقیل که کند زمان را ساکن
و حافظا ...
بد نبود کنار نجوم شعر های کمدی هم می نوشتید.استعدادشو دارید
Dark Sky نوشته: بد نبود کنار نجوم شعر های کمدی هم می نوشتید.استعدادشو دارید
بحث اینه که ما ایرانی ها تحت تاثیر فیلم های تخیلی قرار گرفتیم و فکر میکنیم در هر نوشته ای یا هر چیزی یک راز عظیم وجود داره .
تخیل خوبه اما نه اینقدر که دیگه نتونیم حقیقت و واقعیت رو از امکان و احتمال تشخیص بدیم .
هر کس نظری داره و نظرش محترمه . اما نظراتی که قابل انتقاد باشند را باید نقد کرد . صاحب نظر نیز می بایست دفاع کند .
حالا این دوستمون میخوان بواسطه ی این که علامه جعفری اون مطلب رو گفتن به اثبات نظر خودشون بپردازند . در حالی که نظر خود علامه نیز قابل نقد است .
به نظر من که خیلی جالب بود و خیلی درست به نظر میاد و حتی بنده با نظر خود ایشان هم موافقم.
شاید اگر علامه جعفری از سیاه چاله به حد کافی اطلاعات داشتند چنین نظری ارائه می دادند.
در اینکه مولانا انسانی غیرقابل باور و فیلسوف و دانشمندی کم مانند است ذره ای شک نکنید.
مقایسه ی چنین انسان هایی که مرز های انسان بودن را شکستن و سپری کردن ، با انسان های امروزی که فقط انسان هستند ( بعضی وقت ها همان هم نیستند) کار مسخره و بیهوده ای است.
به نظر من ارائه ی چنین نظری ربطی به دانستن مدل کیهانی یا حتی خورشید مرکزی نداره.
برای اینکه کمی در مورد چنین افراد شگفت آوری اطلاعات کسب کنید پیشنهاد می کنم زندگینامه ی افرادی چون شیخ الرئیس بوعلی سینا ، لئوناردو داوینچی ، خیام ، جمشید کاشانی ، گاوس و.... را مطالعه کنید و با نظر هایشان آشنا شوید
موضوع مهم اینجاست که ایشان با تحقیق و پژوهش به این نتیجه نرسیده ، با فرمول و ریاضی و رصد و ... که نگفته این چیز ها رو !!
خود ابن سینا هم بعضی جا در مورد نظریه ی زمین مرکزی و ... اشتباه داشته . خب چرا ایشان به یکباره شعری نسروده که بگه الشمس وسط المنظومه - و کهکشان یکی از کهکشان های دیگر . و ...
خیام و غیاث الدین و ... هم از روی محاسبات زمان گرفتگی ها و ... رو بدست میاوردند نه از روی عرفان و رمل و ...
ایشان چیزی رو فرموله نکرده و فقط یه حرف کلی زده پس نیازی به محاسبات نیست.
فلسفه و نجوم خیلی بیشتر از اون چیزی که شما فکر می کنید به هم ربط دارن پس اصلا جای تعجب نداره اگه مولانا در این زمینه اظهار نظر کنند.
برای من جای تعجب داره که شما عرفان و رمل رو کنار هم میارید !
واقعا عجیبه !
اشتباه داشتن چیزی از ارزش علمی کسی کم نمی کنه . با اینکه علم پزشکی امروزه خیلی بیشتر از نظریات ابن سینا پیشرفت کرده اما کتاب قانون این سینا همچنان در دانشگاه های معتبر خارجی تدریس می شه...
در هر صورت من از این شعر خوشم اومد و قصد دارم یه تحقیق گسترده در این مورد انجام بدم و مطمئنا به نتیجه می رسم و به دوستان گزارش می دم