تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: فضانوردي
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6
كبگانيان در گفت*و*گوي اختصاصي با ايسنا خبر داد:
طراحي و ساخت فضاپيماي حامل موجود زنده در دانشگاه صنعتي اميركبير سرويس: فناوري
1390/09/15
12-06-2011
11:15:34
9009-08325: كد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري



رييس گروه پژوهشي ديناميك فضايي و كنترل پژوهشكده علوم و فناوري فضا دانشگاه صنعتي اميركبير از طراحي و ساخت نمونه مهندسي و فضايي سفينه حامل موجود زنده در دانشگاه صنعتي اميركبير طي 28 ماه آينده براي ارسال موفق موجود زنده به مدار زمين پايين «LEO» خبر داد.

دكتر منصور كبگانيان در گفت*وگوي اختصاصي با خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: ارسال موجود زنده به فضا، استقرار كوتاه مدت در مدار LEO، بازگشت به جو و دريافت علائم حياتي در سطح زمين پروژه*اي است كه در قالب طرح*هاي کلان ملي پژوهش و فناوري شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري ازسوي دانشگاه صنعتي اميركبير پيگيري مي*شود و در صورت نبود مشكلات و موانع مي*تواند تا 28 ماه آينده عملي شود.

وي با تشکر از حمايت‏هاي اوليه حوزه پژوهش وزارت علوم افزود: دستيابي به دانش فني حمل موجود زنده به فضا و توسعه زيرساخت*ها و بسترهاي سخت افزاري، نرم افزاري و مغز افزاري از اهداف اصلي اين طرح است كه نياز به سرمايه*گذاري قابل توجه و تلاش همه جانبه محققان، پژوهشگران، استادان و مسوولان امر دارد.

استاد دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي اميركبير كه مديريت پروژه* طراحي و ساخت سفينه حامل موجود زنده* اين دانشگاه را در پژوهشكده* علوم وفناوري فضا بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: *اعزام موجود زنده به مدار، استفاده از پرتابگر ملي، بازگشت سفينه در زمان مقرر، ثبت و ارسال علايم حياتي، استفاده از ظرفيت*ها و توانمندي*هاي كشور و استاندارد فضايي اتحاديه اروپا «ECSS» از الزامات طراحي و ساخت سفينه* حامل موجود زنده دانشگاه صنعتي اميرکبير در نظر گرفته شده است.

كبگانيان پس از بيان تاريخچه*اي از ارسال موجودات زنده به فضا توسط کشورهاي آمريکا، شوروي، چين، فرانسه، ژاپن، به کشور عزيزمان ايران اسلامي اشاره كرد که براي نخستين بار با ارسال راکت کاوش «1» در سال* 2007 توانست به عضويت باشگاه فضايي جهاني در آيد.

رييس گروه پژوهشي ديناميك فضايي و كنترل پژوهشكده* علوم و فناوري فضا دانشگاه صنعتي اميركبير در خصوص مدارهاي مختلف زمين عنوان كرد: مدار LEO به ارتفاع 160 تا 2000 كيلومتري از سطح زمين اطلاق مي*شود كه پرتاب در اين مدار به رغم مزايايي كه دارد، مشكلات و معايبي نيز دارد، مثلا به دليل وجود مقاومت هوا در اين مدار انرژي ماهواره و فضاپيما كم مي*شود.* مدار زمين متوسط به ارتفاع 2000 تا 34800 كيلومتري از سطح زمين و مدار زمين ثابت يا GEO به مدار واقع در 35794 كيلومتري از سطح زمين اطلاق مي*شود.

كبگانيان در خصوص فازهاي مختلف پروژه طراحي و ساخت سفينه حامل موجود زنده دانشگاه صنعتي اميركبير گفت:* پرتاب ماهواره، استقرار در مدار پس از جدايش (كه ماهواره*هاي اميد و رصد تجربه*هاي خوبي را پيش روي کشور گذاشت*)، كاهش مدار، بازگشت به جو و فرود و بازيابي از ماموريت*ها و فازهاي مختلف تعريف شده* سفينه حامل موجود زنده دانشگاه صنعتي اميركبير است.

وي با بيان اين كه «مانور مداري» يكي از كارهاي جدي است كه بايد در اين پروژه انجام شود، در خصوص كاربردهاي آن تصريح كرد: افزايش ارتفاع مدار، تغيير صفحه* مدار و كاهش مدار از كاربردهاي مانور مداري است. در مانور مداري ضربه*يي در يك لحظه موتور روشن شده و با تغيير لحظه*يي در اندازه سرعت، ثابت بودن مكان سفينه در طول مانور، كاهش پيچيدگي طراحي و سيستم*هاي پيش رانش با تراست بالا و مدت زمان سوزش كم همراه است. همچنين مانور مداري غير ضربه*يي به جاي تراست لحظه*يي و دفعي به صورت تدريجي و قابل كنترل در مدت زمان طولاني*تري صورت مي*گيرد.

كبگانيان در خصوص گلوگاه*هاي علمي و فني سفينه حامل موجود زنده دانشگاه صنعتي اميركبير به ايسنا گفت: محدوديت در جرم و ارتفاع مدار سفينه با توجه به ظرفيت و توانمندي*هاي پرتاب*گر ملي، محدوديت در مشخصات مدار پاركينگ با توجه به محدوديت جغرافيايي نقطه*ي پرتاب (بازگشت بر اساس برنامه‏ريزي‏هاي انجام شده در جنوب شرق کشور و يا درياي عمان خواهد بود)، محدوديت و الزام در انتخاب منطقه* فرود، محدوديت در تعداد و توپولوژي ايستگاه*هاي كنترل زميني، دانش و فناوري ترمزگيري، تقليل مدار (DE-ORBIT) و سامانه پيش رانش ، دانش و فناوري بازگشت به جو كه شامل آيروترمال، حفاظت و سپر حرارتي است، دانش و فناوري هدايت ناوبري، كنترل سمت و پايداري و دقت فرود و بازيابي سفينه در نقطه*ي مورد نظر از گلوگاه*هاي طراحي و ساخت سفينه حامل موجود زنده دانشگاه صنعتي اميركبير است.

رييس گروه پژوهشي ديناميك فضايي و كنترل پژوهشكده* علوم و فناوري فضاي دانشگاه امير كبير با بيان اين كه با توجه به محدوديت*هاي موجود بايد در خصوص منطقه* دقيق فرود سفينه برنامه*ريزي*هاي دقيقي انجام شود، تصريح كرد: الزام حد شتاب و ضربه* قابل تحمل براي موجودات زنده در فازهاي پرتاب و بازگشت و پشتيباني حيات (Life Support) و بازگشت سالم موجود زنده، از ديگر گلوگاه*هاي سفينه*ي حامل موجودات زنده دانشگاه صنعتي اميركبير است كه با دانشکده*ها و مراکز مرتبط و با تجربه ديگر کشورها، تفاهم*نامه*ها و مذاکراتي براي استفاده از آزمايشگاه*ها و ظرفيت*هاي تحقيقاتي آن*ها به امضاء رسانده و همچنين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي حمايت تخصصي*تر از اين طرح آمادگي*هاي خود را اعلام كرده است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه فعاليت*هاي تحقيقاتي در اين زمينه از ديرباز انجام شده است، اما پس از ارائه در جلسه كميسيون دائمي شوراي عالي عتف به صورت جدي پيگيري شده و اميد است با حمايت مسوولان مربوطه در مدت 28 ماه آ*ينده طراحي و ساخت و تست*هاي استاندارد سفينه نهايي شود.

كبگانيان در پايان درخصوص تأكيدات و ضرورت*هاي تبيين شده در اسناد بالادستي كشور در حوزه فضايي به ايسنا گفت: توجه به اسناد بالا دستي علم و فناوري به *ويژه در حوزه فضايي مانند سند نقشه جامع علمي کشور و سند چشم انداز و همچنين تاکيدات مسؤولان عالي رتبه نظام بيان کننده آن است که ايران بايد پروژه اعزام انسان به فضا را به انجام برساند. در سند نقشه جامع علمي کشور و اولويت‏هاي علم و فناوري هوافضا به عنوان اولين اولويت از دسته اولويت*هاي «الف» مطرح شده است، در اهداف بخشي نظام علم، فناوري و نوآوري کشور، پروژه اعزام انسان به عنوان يکي از اهداف بخشي ملي در اين سند معرفي شده است، طبق پيش*نويس سند جامع علوم و فناوري*هاي هوافضا نيز طراحي و ساخت سفينه حامل موجود زنده توجيه کافي و ضرورت اساسي دارد، بنابراين ارسال سفينه حامل موجود زنده به مدار و بازگشت به زمين از جمله اقداماتي است که با اهداف سند چشم*انداز همخواني داشته و ضرورت انجام با توجه به اين اسناد و اهداف تعيين شده بيش از پيش نمايان مي*شود.

انتهاي پيام
صفحات: 1 2 3 4 5 6