04-04-2010, 05:09 PM
در كُل تقريباً درسته. ولي ريشهي اينها چيزي جز پيگيري و البته توجه مسئولين مربوطه بدون در نظر گرفتن منافع نهادها نيست. بسياري از دوستان در نجوم آماتوري نقش مهمي داشتند به دليل نوع فعاليتشون و نداشتن رسانه همچنان جزو كساني هستند كه به ظاهر نقشي ندارند. وارد جزييات نميشم. ولي بهتره كه اسامي رو نام نبريد. اگر نام ميبريد بايد بسياري از دوستان رو نام ببريد اگر ميشناسيد.
در مورد همت منجمان آماتور الان تعدادي هستند كه فعاليت جدي دارند. به دو دليل عمده بسياري كنار ميكشند: حذف نامها توسط عدهي كمي و بدون نتيجه ماندن فعاليت ايشان. و عدم حمايت دولتي و خصوصي كه البته بخشي از اون به پيگيري اين دوستان برميگرده. در هر عرصهي نجوم اماتوري افراد مشخصي كار ميكنند. بردن نام به معني تسلط ايشان در نجوم است كه بنده به شخصه با اين نظر مشكل دارم. هر شخص در محدودهي مشخصي كار ميكند و با هدفي معين.
حوزهي ترويج: كتاب-مجله-اينترنت. كه اين وبسايت يكي از آن نمونههاست.
حوزهي تحقيق: شما مسلم بسياري را نميشناسيد. دليل آن هم واضح است. ايشان در حيطهي دانستههاي دانشگاهي فعاليت علمي دارند ولي نه در نجوم حرفهاي. و فعاليتهاي كارگاهي و نمونه گيري و امسال اينها كه موافقم تعداد اينگونه افراد بسيار كم است و بيشتر اين اشخاص بعد از مدتي دست از تحقيق خود مي كشند چون جايي براي ارائه ندارند (اينجا به حذف نامها و علاقهي برخي به مطرح شدن ميرسيم كه اين نوع افراد حذف شده به حساب ميان). ولي تلاش مضاعف و بررسي راههاي ارائهي تحقيقات اين روزها سادهتر شده و از دست عده ي كمي كه قبلاً بودند خارج شده.
حوزهي رصدي و تجربي: بخش اصلي نجوم آماتوري كه بدرستي اشاره كردي. ولي نياز به آموزش مدرسين هست! متأسفانه مدرسين با روش آموزش آشنا نيستند. مشكل ما دقيقاً در نجوم آماتوري اينجاست. مدرس بايد خودش مصداق يك منجم فعال و اهل تحقيق و يادگيري مضاعف باشد. كه به غرور بسياري برميخورد. اينجا هم وارد جزييات هم نخواهم شد.
توصيهي من به عنوان يك دوست تمامي دوستان گرامي در اينجا و كساني كه اين نوشتهها رو ميخوانند اين است كه هرگز تصور نكنند با مطالعه ي چند مقالهي عامه فهم يا كتاب كه توسط دوستاني تبليغ ميشه و محتواي آموزشي ندارند مثل هاوكينگ دچار توهم فهم كامل و تسلط بر نجوم آن را ياد گرفتهاند. حتي بزرگترين اساتيد در حيطه ي حرفه اي هم بايد هر روز ساعتها مطالعه كنند. تحقيق كنند،محاسبه انحام دهند و همواره از ديگران ياد بگيرند و غرور كاذب را كنار بگذارند.
در مورد همت منجمان آماتور الان تعدادي هستند كه فعاليت جدي دارند. به دو دليل عمده بسياري كنار ميكشند: حذف نامها توسط عدهي كمي و بدون نتيجه ماندن فعاليت ايشان. و عدم حمايت دولتي و خصوصي كه البته بخشي از اون به پيگيري اين دوستان برميگرده. در هر عرصهي نجوم اماتوري افراد مشخصي كار ميكنند. بردن نام به معني تسلط ايشان در نجوم است كه بنده به شخصه با اين نظر مشكل دارم. هر شخص در محدودهي مشخصي كار ميكند و با هدفي معين.
حوزهي ترويج: كتاب-مجله-اينترنت. كه اين وبسايت يكي از آن نمونههاست.
حوزهي تحقيق: شما مسلم بسياري را نميشناسيد. دليل آن هم واضح است. ايشان در حيطهي دانستههاي دانشگاهي فعاليت علمي دارند ولي نه در نجوم حرفهاي. و فعاليتهاي كارگاهي و نمونه گيري و امسال اينها كه موافقم تعداد اينگونه افراد بسيار كم است و بيشتر اين اشخاص بعد از مدتي دست از تحقيق خود مي كشند چون جايي براي ارائه ندارند (اينجا به حذف نامها و علاقهي برخي به مطرح شدن ميرسيم كه اين نوع افراد حذف شده به حساب ميان). ولي تلاش مضاعف و بررسي راههاي ارائهي تحقيقات اين روزها سادهتر شده و از دست عده ي كمي كه قبلاً بودند خارج شده.
حوزهي رصدي و تجربي: بخش اصلي نجوم آماتوري كه بدرستي اشاره كردي. ولي نياز به آموزش مدرسين هست! متأسفانه مدرسين با روش آموزش آشنا نيستند. مشكل ما دقيقاً در نجوم آماتوري اينجاست. مدرس بايد خودش مصداق يك منجم فعال و اهل تحقيق و يادگيري مضاعف باشد. كه به غرور بسياري برميخورد. اينجا هم وارد جزييات هم نخواهم شد.
توصيهي من به عنوان يك دوست تمامي دوستان گرامي در اينجا و كساني كه اين نوشتهها رو ميخوانند اين است كه هرگز تصور نكنند با مطالعه ي چند مقالهي عامه فهم يا كتاب كه توسط دوستاني تبليغ ميشه و محتواي آموزشي ندارند مثل هاوكينگ دچار توهم فهم كامل و تسلط بر نجوم آن را ياد گرفتهاند. حتي بزرگترين اساتيد در حيطه ي حرفه اي هم بايد هر روز ساعتها مطالعه كنند. تحقيق كنند،محاسبه انحام دهند و همواره از ديگران ياد بگيرند و غرور كاذب را كنار بگذارند.