هشت پرسشی که امان از دانشمندان علم ستاره شناسی گرفته
#1
[COLOR="#0000FF"]دانشمندان با تمام تلاش خود براي شناسايي اسرار فضا، همچنان در برابر هشت سؤال بزرگي قرار دارند كه تا كنون بي*پاسخ مانده*اند.

* اين سوالات از اسرار ماده تاريك كه 73 درصد جهان را تشكيل داده اما هيچ گاه شناسايي نشده، تا سوالاتي در مورد علت حرارات بسيار زياد خورشيد را در بر مي*گيرند.
اين سوالات كه توسط سايت معتبر علمي ساينس تنظيم شده، همگي توسط دانشمندان برجسته حوزه*هاي خود مطرح شده كه هر كدام در مورد آنها مقاله*هايي ارائه كرده*اند.

با اين حال در برخي موارد حتي دانشمندان نيز اذعان كرده*اند كه برخي از اين اسرار هيچگاه حل نخواهند شد.

رابرت كنتز، معاون سردبير اخبار ساينس اظهار كرد: هر راز مطمئنا در صورت وجود راه حل، از طريق رصدهاي نجومي گشوده خواهد شد. در حداقل يكي از موارد، متخصصان در مورد قابل حل بودن يك سوال به نظر ساده ترديد دارند.

يكي از بزرگترين اسرار به ماده تاريك تعلق داشته كه دانشمندان معتقدند هيچگاه حل نخواهد شد.

سيمون وايت، فيزيكدان نجومي موسسه فيزيك نجومي مكس پلانك آلمان اظهار كرد: بخشي از اين راز اين است كه هيچ نشانه*اي از قابل حل بودن آن در دست نيست.

اما هشت اسرار بزرگ حل نشده جهان به گفته دانشمنداني كه قادر به حل آنها نبوده*اند، بدين شرح است:



انرژي تاريك چيست؟

در دهه 1920 ادوين هابل دريافت كه جهان ساكن نبوده و در حال انبساط است. در سال 1998 تلسكوپ فضايي هابل كه نام خود را از اين ستاره*شناس گرفته، به بررسي ابرنواخترهاي دو پرداخته و دريافت كه سرعت انبساط جهاني در گذشته نسبت به اكنون بسيار آهسته*تر بوده است.

اين كشف بزرگ باعث سردرگمي دانشمندان شد كه از مدتها پيش تصور مي*كردند كه گرانش ماده بالاخره بصورت تدريجي باعث آهسته*تر شدن انبساط جهان شده يا حتي آنرا كوچك خواهد كرد.

توضيحات در مورد انبساط فزاينده جهان منجر به مفهوم عجيب و مورد ترديد ماده تاريك شد كه بنظر نيروي مرموز عامل كشش جهاني با يك سرعت فزاينده باشد.

اگرچه تصور مي شود كه انرژي تاريك حدود 73 درصد از جهان را تشكيل داده، اما اين نيرو هنوز ناشناخته باقيمانده و مستقيما كشف نشده است.



ماده تاريك چيست؟

در دهه 1960 و 1970 ستاره*شناسان اين فرضيه را مطرح كردند كه احتمالا جرم بيشتري نسبت به آنچه ديده مي*شود، در جهان وجود دارد. ورا روبين، ستاره*شناس موسسه كارنگي به بررسي سرعت ستار*ها در مناطق مختلف كهكشان پرداخت.

وي دريافت كه در حقيقت هيچ تفاوتي ميان سرعت ستارگان در مركز كهكشان به نسبت مناطق بيروني وجود ندارد. اين نتايج با فيزيك نيوتوني مربوط به سرعت كمتر ستارگان در دامنه يك كهكشان تضاد داشت.

ستاره*شناسان به توضيح اين پديده عجيب با يك جرم نامرئي موسوم به ماده تاريك پرداختند. حتي با وجود ناديده بودن آن، ماده تاريك از جرم برخوردار بوده از اين رو محققان حضور اين ماده را بر اساس كشش گرانشي آن بر روي ماده عادي استنباط مي*كنند.
تصور مي*شود كه ماده تاريك حدود 23 درصد جهان را تشكيل داده و تنها چهار درصد جهان از ماده عادي مانند ستارگان، سيارات و انسان ساخته شده است.
با وجود اينكه امكان دستيابي به كليد حل اين راز در آينده وجود داشته، اما احتمالا بخشهايي از آن ناشناخته باقي خواهد ماند.



باريون*هاي گمشده كجا هستند؟

اگر ماده و انرژي تاريك به ساخت 95 درصد جهان پرداخته باشند، تنها پنج درصد باقي مانده از آن ماده عادي خواهد بود. با اين حال هنوز نيمي از اين ماده نيز در حال گم شدن است.

ماده باريوني از ذراتي مانند پروتون و الكترون تشكيل شده كه بيشتر جرم ماده عادي را در جهان بوجود آورده*اند.

به گفته محققان، با آغاز شمارش باريون*ها از آغاز جهان تا كنون توسط ستاره*شناسان، تعداد آنها به شكل اسرارآميزي كاهش يافته است. به تصور محققان احتمالا اين مواد باريوني گمشده در جايي ميان كهكشانها با عنوان رابط ميان كهكشاني گرم و داغ قرار دارند.
مكان يابي باريونهاي گمشده در حوزه ستاره*شناسي يك اولويت بوده چرا كه اين مشاهدات بايد به دانشمندان در درك بهتر چگونگي تكامل ساختارهاي كيهاني و كهكشانها در طول زمان كمك كند.



چرا ستارگان منفجر مي*شوند؟

هنگامي كه يك ستاره غول*پيكر فاقد سوخت شده و مي*ميرد، يك انفجار خاص موسوم به ابرنواختر در آن شكل گرفته كه براي مدت كوتاهي آنرا از تمام اجسام موجود در جهان درخشانتر مي*كند.
طي سالها دانشمندان به بررسي ابرنواخترها و بازسازي آنها با استفاده از مدلهاي پيچيده رايانه*اي پرداخته*اند اما چگونگي رخداد اين انفجارهاي عظيم هنوز به شكل يك راز باقي مانده است.



چه عاملي باعث يونيزه شدن مجدد جهان شده است؟

نظريه پذیرفته شده منشا و تكامل جهان، مدل مهبانگ بوده كه نشان دهنده آغاز كيهان در يك نقطه بسيار داغ و متراكم در حدود 13.7 ميليارد سال پيش است.

يك مرحله پويا در تاريخچه جهان اوليه در حدود 13 ميليارد سال قبل با عنوان عصر يونيزه شدن مجدد شناخته شده كه طي آن مه گاز هيدروژن در جهان اوليه پاكسازي شده و براي اولين بار در برابر نور فرابنفش شفاف شد.

400 هزار سال بعد از مهبانگ، پروتونها و الكترونها به حد كافي سرد شده تا با هم تعامل برقرار كرده و اتمهاي خنثي هيدروژن را ايجاد كنند. ناگهان فوتونها كه پيش از آن از الكترونها پراكنده مي*شدند، توانستند آزادانه در جهان حركت كنند. چند ميليون سال بعد، الكترونها مجددا از اتمها بيرون آمدند.

با اين حال اين بار انبساط جهاني باعث پراكنده شدن پروتونها و الكترونها از يكديگر به ميزان كافي شد تا دوباره با هم تركيب نشوند. اين تركيب ماده همچنين به حد كافي رقيق شد تا بيشتر فوتونها بدون تاثير از ميان آنها عبور كنند. از اين رو بيشتر ماده جهان به يك پلاسماي يونيزه شدن منتقل كننده نور تبديل شد كه تا به امروز باقي مانده است.



منبع بيشتر تابشهاي پرانرژي كيهاني چيست؟

منبع تابشهاي كيهاني براي مدت زيادي ستاره*شناسان را سردرگم كرده كه بيش از يك قرن را به بررسي منشاهاي اين ذرات پرانرژي پرداخته*اند.
تابشهاي كيهاني به ذرات زيراتمي باردار گفته مي*شود كه بيشتر از فوتونها، الكترونها و هسته باردار عناصر پايه تشكيل شده و از اعماق فضاي بيروني به درون منظومه شمسي جريان پيدا مي*كنند.
با جريان يافتن اين تابش*ها به درون منظومه شمسي از مناطق ديگر كهكشان، مسير آنها با ميدانهاي مغناطيسي خورشيد و زمين خم مي*شود.
قوي*ترين تابشهاي كيهاني بسيار قدرتمند بوده و انرژي آن 100 ميليون برابر ذرات برخورددهنده*هاي ساخت دست بشر است. با اين حال هنوز منشا اين ذرات قدرتمند به شكل يك راز باقي مانده است.



چرا منظومه شمسي اين قدر عجيب است؟

با كشف سيارات بيگانه در اطراف ستاره*هاي ديگر توسط ستاره*شناسان، محققان اشتياق بيشتري براي درك ويژگي*هاي منحصربفرد منظومه شمسي يافته*اند.
براي مثال با وجود تفاوتهاي بسيار، چهار سياره داخلي منظومه شمسي از پوسته بيروني صخره*اي و هسته فلزي برخوردارند. چهار سياره خارجي كاملا ممتفاوت بوده و هر كدام از ويژگي*هاي قابل شناسايي خود برخوردارند. دانشمندان به بررسي فرايند شكل*گيري سياره*اي با اميد به كشف چگونگي ايجاد منظومه شمسي پرداخته*اند اما پاسخهاي آن ساده نبوده است.



چرا تاج خورشيد تا اين حد داغ است؟

جو خارجي فوق داغ خورشيد «تاج خورشيدي» ناميده شده و حرارت آن معمولا در حدود 900 هزار تا 10.8 ميليون درجه فارنهايت است.
براي مدتها فيزيكدانان خورشيدي به بررسي چگونگي قابليت خورشيد در داغ كردن مجدد تاج خود پرداخته و پاسخي براي آن پيدا نكرده*اند.

محققان به محدود كردن عوامل انرژي زير سطح مرئي و به پردازش ميدان مغناطيسي خورشيد پرداخته*اند. اما مكانيزم دقيق حرارت اين بخش هنوز ناشناخته باقي مانده است.[/COLOR]
پاسخ
#2
سلام :wink: درود فراوان بر شما:p مقاله بسیار جالبی بود . در بخشهایی از این مقاله گفته شده که بعضی از دانشمندان در رابطه با بخشهایی از ماده تاریک به این نتیجه رسیده اند که یک معما باقی خواهد ماند ( یعنی حل ناشدنی).

به نظر من ( البته این بنده حقیر کسی نیستم که بخوام روی نظر دانشمندان نظر بدم)اما برخی از دانشمندان فعلی شاید به خاطر تکنولوژی و علمی که تا به امروز به آن دستیابی پیدا کرده اند فکر می کنند 1000 سال آینده همینطور خواهد بود و این سوال را حل ناشدنی میدانند . اما به نظر من اسرار مغز انسان هم مثل کیهان پیچیده است و در آینده انسان به اسراری دست پیدا خواهد کرد که در حال حاضر تصورش را هم نخواهد کرد .
پاسخ
#3
سلام
فوق العاده بود .. سپاس
پاسخ
#4
با سپاس از زحمات شما ولی لطفا منبع را معرفی کنید
[url=http://skyofstarrynight.mihanblog.com][/url]The world will not be destroyed by those who do evil but by those who watch them without doing anything. _ Albert Einstein

http://www.skyofstarrynight.mihanblog.com
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
مقدمه ای بر نجوم و کیهان شناسی kia 2 2,860 08-11-2012, 03:00 AM
آخرین ارسال: NARUTO
چرا Y dwarfs ستاره هستن؟ Parnia Shokri 1 2,177 08-25-2011, 09:52 AM
آخرین ارسال: -Vega-
برنامه های بسیار دیدنی کیهان شناسی از شبکه دیسکاوری mars_mhg 7 3,285 04-03-2011, 01:21 PM
آخرین ارسال: mars_mhg
عجیبت ترین نظریه های کیهان شناسی Belder 12 5,591 10-01-2009, 09:30 AM
آخرین ارسال: abadanastro
رصد بسیار دقیق از ستاره آلفا - جبار M_Saturn 0 1,664 09-14-2009, 02:37 PM
آخرین ارسال: M_Saturn
دانشمندان به تكنيك فشردن نور دست يافتند Virologist 0 1,579 09-08-2009, 12:31 AM
آخرین ارسال: Virologist
کیهان شناسی ضدماده foroogh 6 3,278 08-18-2009, 10:39 PM
آخرین ارسال: foroogh
کشف سنگین ترین ستاره شناخته شده tishehzan 1 2,631 07-17-2009, 09:38 AM
آخرین ارسال: stars

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان