رصد خانه مراغه در حال نابودی است
#1
رصد خانه مراغه در حال نابودی است


خاطره پهلوانی

سخن را اینگونه آغاز می کنم که:

قدیمی*ترین مرکز آموزش عالی تأسیس شده در آذربایجان رصدخانه مراغه می*باشد که زمان تأسیس آن به بیش از هشتصد سال قبل برمی*گردد. این مرکز دانشگاهی قدیم شامل رشته*های ریاضی، فیزیک و نجوم بود که به همت خواجه*نصیرالدین طوسی دانشمند نامی ایران بنا نهاده شد. رصدخانه مراغه دارای کتابخانه*ای با بیش از 400،000 جلد کتاب بود و دانشمندانی از نقاط مختلف جهان در آن گرد آمده بودند. این مرکز دارای انتشارات با ارزشی چون «ذیج ایلخانی»، «تحریر اقلیدس»، «شرح الاشارات»، «اوصاف الاشراق»، «اصطرلاب»، «قوائد فی طب»، «صدرالاکواب» و ........... می*باشد که زینت بخش کتابخانه*های معتبر جهان از جمله ایران، پاریس، لندن، امریکا، ارورپای غربی، ترکیه، جمهوری آذربایجان، تاشکند، دوشنبه و پطرزبورگ است.

گلوبی ستاره*شناسی معروف رصدخانه مراغه در موزه اسپنگر برزیل نگهداری می*شود و قدیمی*ترین گلوبی ستاره*شناسی آن مرکز می*باشد.

رصدخانه مراغه نه تنها کاملترین رصدخانه*ایست که تا زمان خود ایجاد شده است بلکه نخستین رصدخانه مجهزِ قبل از کشف دوربین به شمار می*رود. بطوریکه تا سیصدسال بعد رصدخانه*ای به مجهزی آن در غرب بوجود نیامد.

اگر در فضای اینترنت بخواهیم در مورد رصدخانه مراغه جستجو کنیم،تیترهای زیر به چشم خواهند خورد

- مجموعه تاريخي افلاک نما و رصد خانه مراغه، يادآور دوران طلايي و پيشتازي ايران در عرصه علم و فرهنگ جهان است.

- رصدخانه مراغه پيشگام در ترويج علم و فرهنگ در ايران زمين

- رصدخانه مراغه نخستين مركز نجومي جهان

- رصدخانه مراغه ؛ يادگار پيشتازي ايران در ترويج علم و فرهنگ جهان

- رصدخانه مراغه نماد هويت ايرانيان است

- يونسکو سال ۲۰۰۸ را سال رصدخانه مراغه نامگذاري کرد

هرچند در ابطال این حرف آقای رضا مرادی غیاث آبادی چنین می نویسد که :

امیدوار است کسانی که علاقه*ای به رصدخانه مراغه و نجوم ایرانی دارند، سری به محل ویران و انباشته از زباله این پایگاه بزرگ علمی و پژوهشی ایرانیان در تپه «رصد داغی» در شمال غربی شهر مراغه بزنند و کمی به وضعیت اسفبار آن بنگرند و یا مثلاً «زیج ایلخانی» خواجه نصیر طوسی (بنیادگذار رصدخانه) را برای یکبار هم که شده منتشر کنند.

و در میان این تیترها سخنان سوزناکی دیده می شوند

- قديمي ترين رصدخانه كشور در معرض نابودي

آری،چنین است،یادگار دوران طلایی ایران در عرصه علم،نخستین مرکز نجومی جهان،نماد هویت ایرانیان در معرض نابودی است، پوشش فایبرگلاس آن فرسوده گشته و برف و باران تنها سکوی بازمانده از خواجه نصیرالدین طوسی را می سابد و از بین می برد، می گویند بنای رصـدخانه ، 15سال طول کشید ولی در سایه بی مهری مسئولان این بنا در عرض 1 سال دیگر تخریب خواهد شد،سوالی که در فکر همه مراغیان جایی برای خود بازکرده این است که چرا هیچ کاری مبنی بر جلوگیری از تخریب این اثر بین المللی انجام نمی گیرد؟



این اثر به کدامین اتهام مجرم گشته که باید اینگونه پاسخگو باشد؟در رأس مکانهای دیدنی شهر مراغه نام رصدخانه را می بینیم و هر مسافر طرفدار علم و جویای حقیقت در بدو ورود به این شهر به سمت این مکان روانه می گردد ولی افسوس که با فکری مملو از سوال،قلبی جریحه دار،دستی درازتر از پا،چشمانی به دنبال گذشته آنجا را ترک می کند.

به کدامین دلیل آب شربی در این مکان دیده نمی شود؟به کدامین جواب گلگاری در فضای این مکان دیده نمی شود؟به کدامین منطق این مکان باید از لیست آثار حذف گردد؟



در میان این تیترها،وعده هایی هم دیده می شوند ولی ما هم به دنبال عملی نشدن این وعده ها خسته از شنیدن شعار هستیم.

- طرح احداث موزه رصدخانه مراغه،به زودي اجرا ميشود

- تبديل رصدخانه مراغه به پايگاه ستاره شناسي دوره اسلامي

- رصدخانه و میراث تاریخی مراغه احیا می*شود

- رصدخانه مراغه، مركز تحقيقاتي و گردشگري مي*شود



" طبق منابع موثق، رصد خانه شهرستان مراغه تا قبل از دوره اختراع تلسکوپ بزرگترین و پیشرفته ترین رصد خانه جهان بوده است.

نام مراغه همیشه با نام یکی از بزرگترین مراکز پژوهشی نجومی یعنی رصدخانه خواجه نصیرطوسی همراه است، رصد خانه ای که در زمان پایتختی مراغه توسط هلاکو خان مغول ساخته شده است. اهمیت این منطقه به لحاظ تاریخی و علمی به قدری زیاد است که برگزاری دهها همایش و کنفرانس و هم اندیشی نیز برای بررسی و تحلیل این عظمت کافی نیست. در همین حال، مطالعه طرح بازسازی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی مراغه انجام شده و نقشه*های مکانیکی و قابل اجرای آن آماده شده است.

با اجرای این طرح که از مصوبات دولت است این رصدخانه به یک مرکز تحقیقات نجوم واقعی و موزه نجوم تبدیل می*شود.

در این طرح کارگاه ریخته*گری، کتابخانه، کره سماوی برای رصد، ساعت*های آفتابی و غیره که دردوران خواجه نصیر دراین رصدخانه موجود بودند طراحی شده است.

بر این اساس، دولت به دنبال خواسته مردم منطقه برای تبدیل این رصدخانه به یک مرکز علمی و تحقیقاتی، بازسازی این رصدخانه را تصویب کرده است و در سال گذشته چهار میلیارد ریال برای انجام این طرح اعتبار تخصیص داده است."

اینها حرفهایی بود از زبان تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی که در تاریخ 28 خرداد, 1390 در یک پایگاه اطلاع رسانی منتشر شده اند.

و گفتنی است، رصد خانه مراغه با شماره 1675 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در میان خبرها دیده می شود که : تدوين مستند "رصدخانه مراغه" آغاز شد

امیدواریم در این مستند از واقعیت ها پرده برداری کنند.

و در آخر شاهد تیتر مأیوس کننده " تنها رصدخانه هولاکويي ايران حريم مصوب ندارد " هستیم



این نه تنها خواسته مردم شهر من٬بلکه خواسته بسیاری از نجوم دوستان٬فیزیکدانان و طرفداران میراث فرهنگی است که به این وضع رسیدگی شود
و لازم به ذکر است که در طی سالهایی که رصدخانه مراغه در حال ویرانی بود٬شاهد شروع به کار رصدخانه های ملی کاشان و کرمان بودیم

منبع :ماراغا
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#2
دوستان نظرتون رو در این باره بگید............................
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#3
والا چی بگیم ما هر چی بگیم اینا کار شون رو انجام میدن فقط این رو بگم اینا با تبر افتادن به جون درخت نجوم در ایران.
پاسخ
#4
بله واقعا درد ناکه من خودم شهریور امثال از این رصدخونه دیدن کردم خیلی متاسف شدم داخل رصد خونه اصلا چیزی نبود ( مثل اشیا مورد استفاده در اون دوران) و اصلا هیچ کس هم نبود که درباره تاریخ این رصدخونه و چیزای دیگه توضیح بده ......
[ATTACH=CONFIG]1217[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]1218[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]1219[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]1216[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg   _MG_0431.jpg (اندازه 16.92 KB / تعداد دانلود: 6)
.jpg   _MG_0427.jpg (اندازه 21.16 KB / تعداد دانلود: 6)
.jpg   _MG_0432.jpg (اندازه 25.67 KB / تعداد دانلود: 6)
.jpg   _MG_0433.jpg (اندازه 32.5 KB / تعداد دانلود: 6)
كاش میمردم و دوباره زنده میشدم و میدیدم كه هیچ كس دور خانه اش دیوار نكشیده است. (فروغ فرخزاد)
http://www.beyondsky.ir
پاسخ
#5
دیدم و خوندم. و مثل بقیه متاثر شدم. اما این ناراحت شدن من و بقیه دوستان هیچ تاثیری روی بهبود این وضعیت نداره. امیدوارم مسئولین اگه وقت کردن این مطالب رو هم بخونن و بهشون فکر کنن و به فکر راه حلی باش. Sad
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاکSmile
پاسخ
#6
ما همیشه وقتی متوجه میوشیم که چه اثار فاخری در کشورمون داریم که اونها رو از دست میدیم حیف واقعا
پاسخ
#7
درود به همه دوستان

موضوع حفاظت و حراست از مکانهای تاریخی و علمی همگی نیاز به مشارکت همگانی دارد. در ایران سازمان میراث فرهنگی متولی این موضوع است ولی افراد جامعه نیز باید در آن سهیم باشند... کمی بیتشر به این موضوع فکر کنید...
پاسخ
#8
Observer نوشته: درود به همه دوستان

موضوع حفاظت و حراست از مکانهای تاریخی و علمی همگی نیاز به مشارکت همگانی دارد. در ایران سازمان میراث فرهنگی متولی این موضوع است ولی افراد جامعه نیز باید در آن سهیم باشند... کمی بیتشر به این موضوع فکر کنید...

[COLOR="#0000FF"]سلام مدیر عزیز
منم با سمیرا خانم موافقم آدما قدر داشته هاشون رو نمیدونن و تازه وقتی میفهمن که دیگه وجود ندارن .میراث فرهنگی ؟ ما میراثهای خودمون رو هم نگه نمیداریم چیزهایی که خودمون بهشون شکل دادیم ، زندگی دادیم میراث فرهنگی از چیه ما میخواد محافظت کنه در برابر چی ؟ خودمون ؟ کاش همه انسانها میفهمیدن همیشه جای برگشت وجود نداره .
[/COLOR]
پاسخ
#9
در مورد میراث فرهنگی نمی توان زیاد صحبت کرد! دیروز ریاست آن هم عوض شد. اما در مورد حفاظت از آثار تاریخی چند نکته را بیان می کنم.

بنده مدت 4 سال است که با مدیر سابق میراث فرهنگی خوزستان که در حال حاضر از استادان دانشگاه است رابطه بسیار خوب و صمیمی دارم. هفته*ای چند ساعت با همدیگر در مورد میراث فرهنگی ایران صحبت می کنیم ولی نمیتوانم آنها را در هر جایی بیان کنم. میراث ماه هرچه که باشد، نمادی از تاریخ، فرهنگ، سنت و خانواده بزرگ پارس است. همانطور که می دانید خوزستان بیشترین تعداد آثار را دی خود جای داده. انسانهای اولیه در غار پبده تا ایلام در کول فره و چغازنبیل و هخامنشی در مسجدسلیمان و شوش و ... همگی نمادی از تاریخ تمام سرمین پارس است. حال، موضوع حفاظت از آن است.
باید خود مردم منطقه با آن آشنا شوند. خودشان باید برای حفاظت آن سرمایه گذاری فکری و عملی کنند. این موضوع سال 1378 برای آنها بازگو شد و بسیاری این کار را کردند.
بازهم می گویم که هر شخصی در ایران می تواند محافظ آثار خود باشد.. البته باید این شخص اول خودش را دریابد و سپس اطرافش را...

متشکرم
پاسخ
#10
منم واقعا متاسفم فکر کنم واسه شکایت باید به سازمان میراث فرهنگییه شهر خودتون مراجعه کنید
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
احداث رصد خانه M_Saturn 8 3,123 07-18-2009, 05:57 PM
آخرین ارسال: Shirmardi
آیا هر جایی میشه رصد خانه ساخت ؟؟ abadanastro 2 2,557 07-20-2008, 11:08 PM
آخرین ارسال: AloneAstronomer

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان