خبرهایی از رصد خانه ملی ایران
#1
پيشرفت 30 درصدي طرح احداث رصدخانه ملي ايران
[COLOR="#0000FF"]
رييس مركز طرح*هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست*جمهوري گفت: طرح رصدخانه ملي ايران به عنوان يكي از طرح*هاي كلان فناوري در حال اجراي اين معاونت تاكنون 30 درصد پيشرفت داشته است.[ATTACH=CONFIG]1024[/ATTACH]



به گزارش سرويس علمي ايسنا، دكتر غلامحسين رحيمي در پي بازديد از محل* احداث سايت و جاده دسترسي رصدخانه ملي ايران با بيان اينكه طرح رصدخانه ملي ايران از جمله پروژه*هاي قديمي است كه براي سال*ها در كشور راكد مانده بود، اظهار كرد: اين پروژه به عنوان يكي از طرح*هاي كلان ملي فناوري از سوي معاونت علمي و فناوري رياست*جمهوري مورد حمايت قرار گرفته كه تاكنون قسمت*هاي مختلفي از آن به اجرا درآمده و پيگيري مي*شود.

وي با اشاره به ساخت رصدخانه ملي ايران در قله «گركش» در نزديكي قمصر كاشان از پيشرفت 30 درصدي اين پروژه پس از حدود سه سال از آغاز اجراي طرح خبر داد و گفت: تاكنون پارامترهاي مختلفي شامل ديد، مقدار آب قابل بارش در سطح جو، روشنايي آسمان و مكان نهايي انجام شده است.

رحيمي ادامه داد: تاكنون شش دكل به همراه تجهيزات لازم به منظور اندازه*گيري پارامترهاي ضروري براي تعين بهترين نقطه جهت احداث ساختمان رصدخانه در قله گركش نصب شده است. همچنين سيستم ارتباطي و ماهواره*يي در قله به منظور دريافت و مخابره اطلاعات به دفاتر كامو و كاشان و در نهايت ارسال به تهران براي بررسي و تجزيه و تحليل*هاي مورد نياز برقرار شده است.

وي، نصب دوربين*هاي مداربسته در قله گركش و انجام كنترل محيطي و حفاظتي از طريق كنترل از راه دور را از ديگر اقدامات انجام شده طي سال*هاي اخير در اجراي پروژه عنوان كرد و گفت: احداث ساختمان*هاي طرح رصدخانه از بهار سال 1391 آغاز خواهد شد.

رييس مركز طرح*هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست*جمهوري با بيان اينكه در جريان بازديد هفته گذشته از پروژه، جاده دسترسي خاكي به طول 12 كيلومتر از جاده آسفالت قمصر - روستاي كامو به نوك قله به بهره*برداري رسيد، افزود: در بازديدي كه فصل بهار از اين مجموعه به عمل آمد دسترسي به وسيله خودروهاي سنگين هم امكانپذير نبود اما در حال حاضر راه براي عبور وسايل نقليه باز شده است.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه طراحي مفهومي تلسكوپ رصدخانه ملي ايران در حال اتمام است، خاطرنشان كرد: در ماه آينده، اسناد طراحي*هاي اين تلسكوپ كه شامل بيش از 15 سند در زمينه اپتيك، مكانيك، كنترل و نرم افزار و ... است، منتشر خواهد شد.

به گفته رحيمي، طرح كلان ساخت رصدخانه ملي ايران طي 10 سال انجام مي*شود.

گفتني است، در بازديد از طرح كلان ساخت رصدخانه ملي ايران، استاد رضا منصوري، مجري طرح، دكتر خسروشاهي، مدير علمي طرح، دكتر محمودي، مشاور معماري طرح و رمضاني، كارشناس طرح*هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست*جمهوري هم حضور داشتند.
[/COLOR]
منبع: ايسنا


فایل‌های پیوست
.jpg   index.jpg (اندازه 13.33 KB / تعداد دانلود: 4)
پاسخ
#2
[COLOR="#0000FF"]

[B]خبرهاي تازه از رصدخانه ملي



2 آبان 1390 - در حدود يك قرن از ورود اولين منجم مدرن ايراني، سيد محمود خان قمي به ايران مي گذرد كسي كه بسيار تلاش كرد تا ناصرالدين شاه را براي احداث يك رصدخانه سلطنتي متقاعد كند و همواره با اين جمله معروف شاه روبرو مي شد:« ما براي هوا پول نداريم!» . البته به نظر مي رسد با اتمام پروژه رصدخانه ملي ايران، آروزي ديرينه او در حال پيوستن به حقيقت باشد. دكتر رضا منصوري، مجري طرح رصدخانه ملي به تازگي اظهارات جديدي درباره اين پروژه داشته است كه در ادامه خواهيد خواند.

پروژه هاي كلان پژوهشي همواره نقش كليدي در توسعه كشورها داشته اند. در كشورهايي مانند ايران كه با معضلات متنوعي در توسعه علمي مواجهند، داشتن چنين پروژه هايي بيش از هر جاي ديگري لازم است. احداث رصدخانه ملي ايران يكي از اين پروژه هاست كه پس از سال ها تحقيق و بررسي همچنان مراحل اوليه را پشت سر مي گذارد.

طرح رصدخانه ملي ايران در سال 1378 به عنوان يكي از طرح*هاي كلان علمي در شوراي پژوهش*هاي كشور مطرح شد و مكان*يابي رصدخانه از همان سال*ها آغاز شد. روندي كه با عدم اختصاص بودجه مناسب با افت و خيزهاي فراوان همراه بود. با تصويب طرح رصدخانه ملي در زمره طرح*هاي كلان ملي فناوري در اسفند ماه 87 و رفع مشكلات مالي طرح، روند پيگيري آن شتابي دوچندان گرفت تا سرانجام در اواسط سال گذشته پس از سال*ها تلاش و بررسي شرايط 40 قله در نواحي مختلف كشور، فرآيند پيچيده و حساس مكان*يابي رصدخانه به پايان رسيد و از ميان دو قله «گرگش» و «دينوا» در منطقه كاشان كه واجد بيشترين ارزش نجومي در كشور هستند، «گرگش» به عنوان ميزبان نخستين تلسكوپ و رصدخانه ملي ايران انتخاب شد.

دكتر رضا منصوري با بيان اينكه پروژه رصدخانه ملي بر اساس برنامه هاي زمان بندي شده به پيش مي رود در تازه ترين اظهار نظر خود درباره اين پروژه مي گويد: "يكي از دغدغه هاي ما ساخت و آماده سازي جاده دسترسي رصدخانه بود كه اگرچه با كمي تاخير ولي در نهايت ساخته شد. از كنار جاده آسفالته موجود از قمصر به سمت كامو، جاده دسترسي خاكي به طول 12 كيلومتر به سمت محل احداث رصدخانه كشيده شد. تا پيش از اين ما ناگزير بوديم كه بيش از 90 تن تجهيزات مورد نياز را به سختي به بالاي قله ببريم كه با احداث اين جاده حمل و نقل تجهيزات آسان تر مي شود."

مجري طرح رصدخانه ملي با اشاره به آغاز فصل سرما گفت: "ما اميدوار بوديم كه اين جاده در مردادماه سال جاري به پايان برسد. در اين صورت مي توانستيم كارهاي مربوط به ژئوتكنيك رصدخانه را در بالاي قله انجام دهيم. از اين رو كار ساخت و سازهاي جدي رصدخانه پس از فصل زمستان در اواخر بهار سال آينده در بالاي قله آغاز مي شود. ساختمان پشتيابي نيز 300 متر پايين تر از نوك قله خواهد بود. در اين مرحله اقدام به ساخت ساختمانهاي پشتيباني و كارگاهي كه براي رصدخانه بسيار مهم است مي شود."

طرح رصدخانه ملي ايران در سال 1378 به عنوان يكي از طرح*هاي كلان علمي در شوراي پژوهش*هاي كشور مطرح شد و مكان*يابي رصدخانه از همان سال*ها آغاز شد

دكتر منصوري با اشاره به آخرين وضعيت ساخت تلسكوپ توضيح داد: "در ماه آينده اسناد طراحي هاي اين تلسكوپ كه شامل بيش از 15 سند مي شود منتشر مي شود." وي با بيان اينكه اين اسناد در اختيار داوران و محققان بين المللي اين حوزه قرار مي گيرد، اضافه كرد: "اين اسناد كه حاوي جزئيات طراحي اپتيكي، مكانيكي، كنترل و نرم افزار و ابزارگان (ابزار رصدي) است به داوران بين المللي ارائه مي شود تا نقاط ضعف و قوت آن را اعلام كنند. پيشنهاداتي كه در زمينه بهبود ساخت تلسكوپ از جانب اين افراد اعلام مي شود مورد بررسي قرار مي گيرد و بر اساس آن ساخت قطعات تلسكوپ را آغاز مي كنيم."
خبرهاي تازه از رصدخانه ملي

اگرچه مدت زمان زيادي صرف مكان يابي رصدخانه كه قسمت مهمي از اين پروژه بود گشت، اما تا هم اكنون هم دانش فني قابل ملاحظه اي به ايران منتقل شده است، نه تنها در علم مكان يابي رصدخانه ها كه اولين گام است، بلكه در نوع مديريت چنين پروژه هايي، در شناخت مشخصه هاي تلسكوپ، پايش مكان، ابزارهاي رصد و آشكارسازها ، موارد بحراني پروژه و بسياري دانش هاي فني خرد ديگر. علاوه بر اين نه تنها علاقه به نجوم حرفه اي در سايه اين طرح ملي افزايش يافته است بلكه آموزش حرفه اي براي تربيت رصدگرهاي حرفه اي نيز شروع شده است.

آينده رازي پيچيده به اما و اگرهاست و اين رازآلودگي همچنان ادامه خواهد داشت اگر ما تنها نظاره گر آمدن آن باشيم و براي ساختنش به ديگران چشم بدوزيم. بهتر است با برنامه اي دقيق، سرعت خود را افزايش دهيم تا زودتر به آينده برسيم.

منبع: تبيان
[/B][/COLOR]
پاسخ
#3
رئیس پژوهشگاه دانش*های بنیادی گفت اولین نورگیری این رصد خانه اواخر سال91 یا اوایل سال 92 انجام میشود
نجومبرترینعلم دنیاست ...
پاسخ
#4
amir adib نوشته: رئیس پژوهشگاه دانش*های بنیادی گفت اولین نورگیری این رصد خانه اواخر سال91 یا اوایل سال 92 انجام میشود
به نظر من که خیلی بعیده این اتفاق بیفته ولی اگه تا یک سال دیگه اولین نورش رو بگیره فوق العادست. فکر کنم دکتر منصوری گفته بود در بهترین حالت سال 93 اولین نورش رو میگیره.
گل نیلوفر در مرداب می روید تا همه بدانند در سختی ها باید زیبایی آفرید!
http://astrophoto.aminus3.com
پاسخ
#5
[COLOR="#0000FF"][ATTACH=CONFIG]1393[/ATTACH]
[B]تصويري اميدبخش از آينده


ماكت يك به يك تلسكوپ رصدخانه ملي ايران

تلسكوپ رصدخانه ملي ايران در رده تلسكوپ هاي چهار متري است كه شبكه اي شامل حدود 20 تلسكوپ از اين رده در اروپا راه*اندازي شده و رصدخانه ملي ايران هم به عنوان عضو ناظر در شبكه پذيرفته شده است.

[ATTACH=CONFIG]1394[/ATTACH][/COLOR][/B]

امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت در کار این رصد خانه باشیم . کاش به جای ماکت خودش آماده شده بود.


فایل‌های پیوست
.jpg   4.jpg (اندازه 21.16 KB / تعداد دانلود: 9)
.jpg   4.jpg (اندازه 14.95 KB / تعداد دانلود: 4)
پاسخ
#6
ما هم امید واریم به شرط انکه فقط در حد حرف نباشد
«اهورامزدا گفت ای زرتشت اسپنتمان تو نباید که عهد و پیمان بشکنی
چه آن عهدی که تو با یک دروغ پرست بستی و
نه آن عهدی که با یک راستی پرست بستی
چه معاهده با هر دو درست است خواه یکتاپرست خواه مشرک»
مهریشت فقره 2
پاسخ
#7
[COLOR="#FF0000"]
مجری طرح رصدخانه ملی ایران از اتمام زیرساخت*های رصدخانه ملی در کاشان تا خردادماه سال 92 خبر داد.
[/COLOR]
دکتر رضا منصوری در گفت*وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص اقدامات صورت گرفته در روند احداث رصدخانه ملی ایران گفت: براساس برنامه*ریزی های انجام شده و قول ما به دولت در چارچوب طرح «مهر ماندگار»، آماده سازی زیرساخت*های رصدخانه ملی که شامل چند مرحله است تا خرداد ماه 92 به اتمام می*رسد.
وی گفت: مرحله اول آماده سازی این زیرساخت*ها، پیدا کردن بهترین قله*های نجومی بود که در این خصوص قله*های گرگش و دینوا را با بررسی*های انجام داده مناسب دیده*ایم. برای این طرح گرگش را در نظر گرفته شده که پس از آماده*سازی قله، طبق برآوردهای صورت گرفته، طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری از اولین تلسکوپ ملی طی شش سال آینده انجام خواهد شد.
[ATTACH=CONFIG]1694[/ATTACH]

مجری طرح رصدخانه ملی، زیرساخت بعدی را آماده سازی جاده منتهی به قله دانست و اظهار کرد: جاده*ای به طول 12 کیلومتر که از روستای کامو تا قله گرگش است که در حال حاضر کار اصلاح آن به سرعت پیش می*رود و چهار تا شش کیلومتر آن را آماده کرده*ایم.

منصوری خاطرنشان کرد: ساختمان شماره دو رصدخانه در روستای کامو هم که شامل تاسیسات است به عنوان رصدسرا طراحی و نقشه*های عمرانی آن آماده شده که با دریافت مجوزهای لازم به سرعت نسبت به ساخت آن اقدام می*کنیم.

مجری طرح رصدخانه ملی با بیان این که اعتبار تخصیص یافته در چارچوب طرح مهر ماندگار برای این طرح تاکنون پرداخت نشده است، تاکید کرد: اگر این اعتبار داده شود طرح با سرعت بهتری پیش خواهد رفت.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگر از این گفت*وگو در خصوص تلسکوپ که بر روی قله نصب می*شود، گفت: طرح تلسکوپ مورد نظر در اسفند ماه سال گذشته به یک داوری خارجی گذاشته شد. ایرادهایی را بر آن وارد کردند که در حال حاضر ایرادهای گرفته شده را برطرف کرده*ایم.

وی همچنین ادامه داد: یکی از قطعات اساسی این تلسکوپ که پیش از این قرار بود از خارج تهیه شود توسط محققان داخل طراحی شده که ساخت آن درهفته گذشته آغاز شده و تا پایان سال به اتمام می*رسد.


مجری طرح رصدخانه ملی در خصوص تربیت نیروی انسانی متخصص برای این رصدخانه افزود: سه نوع نیروی انسانی برای این منظور تربیت شده است. نیروی اول برای طراحی تلسکوپ است که در سه سال گذشته تعدادی از مهندسان داخلی در این زمینه آموزش* دیده اند. گروه دیگر، افرادی که پس از ساخت تلسکوپ و رصدخانه از تلسکوپ نگهداری می*کنند و گروه سوم کاربران رصدخانه هستند که آموزش*های کاربردی را در دوره*هایی در خارج از کشور کسب کرده و مهارت لازم را در این زمینه بدست آورده* و آماده فعالیت هستند.


فایل‌های پیوست
.jpg   rasad khane meli.jpg (اندازه 44.61 KB / تعداد دانلود: 1)
پاسخ
#8
اگه درست شه همه میتونن از اونجا رصد کنن یا مخصوص افراد خاصه؟
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟
این چه شمعی است که عالم همه پروانه اوست؟
پاسخ
#9
احتمالا از طرف انجمن یا اموزش پرورش میشه رفت
پاسخ
#10
aynaz22 نوشته: اگه درست شه همه میتونن از اونجا رصد کنن یا مخصوص افراد خاصه؟
خود رصدخانه مخصوص فعالیت های حرفه ای هست و آماتور ها نقشی ندارند ولی با توجه به گفته های آقای منصوری احتمالا در یکی از دو قله ی رصد خانه (گرگش و دینوا) سایتی برای رصد آماتور ها احداث میشه.
گل نیلوفر در مرداب می روید تا همه بدانند در سختی ها باید زیبایی آفرید!
http://astrophoto.aminus3.com
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
مدرن ترین رصد خانه خاورمیانه azf 2 5,167 05-11-2015, 12:26 AM
آخرین ارسال: abadanastro
رصد خانه اهواز M_Saturn 2 3,558 05-09-2015, 03:14 PM
آخرین ارسال: M_Saturn
رصد خانه کاسین لرستان M_Saturn 0 3,239 07-22-2013, 05:39 PM
آخرین ارسال: M_Saturn
رصدخانه ملی رادیویی ایران Belder 3 3,536 03-01-2009, 06:58 PM
آخرین ارسال: Shirmardi
آغاز ساخت بزرگترین رصد خانه خاورمیانه در کاشان 0 716 کمتر‌از 1 دقیقه قبل
آخرین ارسال:

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان