چگونه می توان فضانورد شد/ شرایط جسمی و روانی فضانوردان
#1
آژانسهایی فضایی بزرگ دنیا به منظور تربیت فضانورد پیش از هرچیز داوطلبان را تحت آزمایشات روانشناسی و پزشکی قرار می دهند و سپس کسانی که این آزمایشات را با موفقیت پشت سر می گذارند می توانند تحت آموزشهای فضانوردی قرار گیرند. آموزشهای لازم برای فضانورد شدناولین فضانوردانی که ناسا آموزش داد در سال 1959 انتخاب شدند. در این برنامه فضایی، داوطلبان تست خلبانی و مهندسی هواپیماهای جت جنگی می دادند و بعد به عنوان فضانورد ناسا انتخاب می شدند.درحقیقت ناسا در ابتدا فضانوردان خود را تنها از میان خلبانان نظامی انتخاب می کرد و به طوریکه هم در آمریکا و هم در روسیه برای فضانورد شدن باید خلبان هواپیمای جت بود.زمانی که فضانوردان انتخاب می شوند، ناسا آنها را در لابراتوار نیروی رانش بی اثر به مدت 20 ماه تحت آموزشهای مختلف قرار می دهد. همچنین ممکن است داوطلبان تجربه یک دوره کوتاه از بی وزنی در هواپیما را داشته باشند.در گذشته، این آزمایش بی وزنی در دو هواپیمای دستکاری شده مدل KC-135s انجام می شد که به ترتیب در سالهای 2000 و 2004 بازنشسته شدند و در سال 2005 یک فروند C-9 جایگزین آنها شدشرایط لازم برای داوطلب شدن فضانوردی در ناساشهروندی آمریکاقبول در آزمایشات فیزیکی و برخورداری از قدرت نزدیک بینی و دوربینی 20/20فشار خون درحالت نشسته نباید بیشتر از 14 روی 9 باشد[/SIZE]
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاکSmile
پاسخ
#2
شرایط فیزیکی و سلامتی فضانوردان در اسایک فضانورد آژانس فضایی اروپا (اسا) به تعداد زیادی از مهارتها، تواناییها و خصوصیات نیاز دارد. یکی از مهمترین این خصوصیات، برخورداری از شرایط سلامتی فیزیکی و روحی مطلوب است.به همین منظور اسا برای انتخاب فضانوردان خود از استانداردهای عادی سلامت پزشکی و روانشناسی استفاده می کند. این استانداردها شامل مدارک پزشکی پایه و مطالعات بالینی می شود.یک داوطلب پیش از هر چیز باید تستهای پزشکی jar-fcl 3 و کلاس 2 و یا تست پزشکی نیروی هوایی کشور خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.یک داوطلب باید عاری از هر نوع بیماری باشد.یک داوطلب باید عاری از هر نوع اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سیگار باشد.یک داوطلب باید دارای اندامهای حرکتی و مفاصل با عملکرد نرمال داشته باشد.یک داوطلب باید بینایی 20/20 داشته باشد.یک داوطلب باید عاری از هر نوع اختلال روانی باشد.یک داوطلب باید تست تواناییهای ذهنی، شخصیتی و شناختی را با موفقیت پشت سر بگذارد و در محیطهای سخت به طور موثری به صورت خردمندانه و اجتماعی کار کند.تستهای پزشکیدر مدت انجام تستهای پزشکی، داوطلبان باید در فضاهای مختلف سلامت تحت آزمایشات پزشکی قرار گیرند. بعضی از تستها مثل دوچرخه سواری و یا تمرینات "ترید میل" فیزیکی هستند و بعضی دیگر می توانند تنها شامل یک پرسشنامه باشند.فضانوردان زناز دیدگاه فیزیکی فضانورد شدن برای زنان سخت تر از مردان نیست و آزمایشات روانشناسی و پزشکی که از زنان گرفته می شود با آزمایشات مربوط به مردان یکسان است. هرچند نتایج این آزمایشات پزشکی برپایه شاخصها و اندازه های مربوط به هر جنس به صورت مجزا ارزیابی می شود.ویژگیهای لازم برای فرمانده و خلبان فضاپیمابرای اینکه یک فضانورد بتواند فرماندهی و یا خلبانی یک ماموریت فضایی وابسته به ناسا را عهده بگیرد باید در یکی از رشته های مهندسی، زیست شناسی، فیزیک و یا ریاضی مدرک لیسانس داشته باشد. هرچند کسانی که در نیروی هوایی آمریکا کار می کنند می توانند استثناء باشند.همچنین حداکثر باید سابقه هزار ساعت پرواز با یک هواپیما جت را داشته باشد و در تست خلبانی امتیاز خوبی کسب کند.قد داوطلب فرماندهی فضاپیما باید بین 1.63 تا 1.93 متر باشد.قدرت دوربینی داوطلب باید برای هر چشم 20/20 باشد. انجام عمل جراحی چشم و عمل لیزیک مجاز است، اما باید حداکثر یکسال از تاریخ عمل گذشته باشد
دوشنبه , 18 مهر 1384.گاهی یه تاریخ آدمو پر انرژی تر میکنه.منو استروتاکSmile
پاسخ
#3
با 200 هزار دلار به فضا برويد
[ATTACH=CONFIG]1025[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1026[/ATTACH]


نخستين ترمينال فضايي خصوصي جهان كه نخستين پايگاه خدمات پروازهاي گردشگري فضايي نيز خواهد بود در نيومكزيكو آغاز به كار كرد.

در زمان افتتاح اين ترمينال مجلل 11 هزار و 148متر مربعي در فرودگاه فضايي آمريكا كه در صحراي جنوب نيومكزيكو قرار دارد، مشاهير زيادي از جمله باز آلدرين، ماهنورد سابق، سوزانا مارتينز، فرماندار نيومكزيكو و ريچارد برانسون، مدير شركت ويرجين گالكتيك كه از موسسان اين ترمينال نيز هست، شركت داشتند.

در بخشي از اين مراسم، جمعيتي بالغ بر 800 تماشاچي شاهد پرواز فضاپيما و موشك*هاي وايت*نايت دو و اسپيس*شيپ دو، متعلق به شركت ويرجين گالكتيك بودند و در ادامه برانسون و فرزندان وي كه در فهرست اولين مسافران فضايي قرار دارند از ديواره شيشه*اي ترمينال با طناب پائين آمده و به سخنراني پرداخت.



وي اظهار كرد: امروز يك روز تاريخ*ساز براي شركت ويرجين گالكتيك است. ما اينجا در كنار افراد خارق*العاده*اي هستيم كه به ما در ساخت يكي از مهمترين بخش*هاي جديد صنعتي در قرن 21 كمك مي*كنند.

اين سازه 209 ميليون دلاري LEED Gold، سيستم شناخته شده بين المللي تاييد ساختمان*هاي سبز كه متعلق به ايالت نيومكزيكو و ماليات*دهندگان آن بوده كه به سرمايه*گذاري در آن پرداخته*اند، توسط شركت معماري انگليسي فاستر و شركا، شركت URS در كاليفرنيا و شركت معماران SMPC در نيومكزيكو ساخته شده است.

اين طراحي كه مشخصات كمي از آن در دست است، در زمين اين منطقه براي بهره*برداري از توده حرارتي خاك حفر شده كه از اين تاسيسات در برابر آب و هواي شديد نيومكزيكو محافظت كرده و همچنين از باد غالب غربي براي تهويه اين ساختمان استفاده مي*كند.

نورگيرهاي متعدد درون ساختمان به تامين نور طبيعي براي تاسيسات پرداخته و ديواره شيشه*يي ساختمان ترمينال به نمايش صحنه*هاي هيجان*انگيز از باند فرود براي مسافران مي*پردازد.


تاسيسات آشيانه علاوه بر برخورداري از فضاي كافي براي استقرار دو فضاپيماي وايت*نايت و پنج دستگاه اسپيس*شيپ دو، فضاهايي براي جشن*ها و همچنين محلي براي تاسيسات آماده*سازي فضانوردان، اتاق كنترل عمليات و منطقه برنامه*ريزي شده «تجربه بازديدكنندگان» براي بازديد عموم در اختيار دارد.

مارتينز در اين مراسم اظهار كرد: نيومكزيكو در حال حاضر از امكانات و فناوريهاي مبتكرانه زيادي در صنعت هوافضا برخوردار است. فرودگاه فضايي آمريكا و بازگشايي ترمينال «دروازه ويرجين گالكتيك در فضا» اين قابليت*ها را عمق بخشيده و موقعيت جهاني ما را به عنوان يكي از حاميان كانون صنعت فضا تقويت كند.


وي افزود: همكاري ما با شركت ويرجين گالكتيك يك نمونه كامل از كار متقابل دولت با شركت*هاي تجاري خصوصي براي هدايت رشد اقتصادي و آموزش علوم محسوب مي*شود.

اين بازگشايي يك هفته پس از رزرو سه پرواز با فضاپيماي اسپيس*شيپ دو براي ناسا با ارزش نزديك به 4.5 ميليون دلار و همچنين كمي پس از پرواز آزمايشي با سرنشين اين فضاپيما انجام شد كه كنترل آن براي لحظاتي از دست خارج شده بود. البته پس از چند لحظه مهندسان پروازي اسپيس*شيپ دو توانستند آن را كنترل كرده و با موفقيت فرود بياورند.


فضاپيماها و موشك*هاي حامل ويرجين گالكتيك در سال 2012 به پروازهاي آزمايشي خود ادامه داده و به محض دريافت مجوز از اداره فدرال هواپيمايي آمريكا، اين شركت خواهد توانست پروازهاي فضايي خود را رسما آغاز كند.


اين شركت تاكنون مبلغ 58 ميليون دلار را از 455 گردشگر فضايي آينده خود دريافت كرده است.

هزينه پرداختي براي هر بليت پرواز 2.5 ساعته به ميزان 200 هزار دلار بوده كه شامل پنج دقيقه حضور در فضاي بدون وزن و دستيابي به چشم*اندازهاي زيبايي از زمين خواهد داد.

منبع: كنجكاو


فایل‌های پیوست
.jpeg   image.php.jpeg (اندازه 5.59 KB / تعداد دانلود: 2)
.jpg   thumb_9062792.jpg (اندازه 6.62 KB / تعداد دانلود: 3)
پاسخ
#4
نرخش خیلی ارزونه. ولی اگه 1 میلیارد برای 3 روز بود خیلی بهتر بود. راستی مشخص نیست تا کجا میبرن؟
مادامی که چیزی آن بالاست، پایان کار فرا نرسیده.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
افزایش قد فضانوردان asgari 5 3,876 01-06-2015, 05:52 PM
آخرین ارسال: asgari
الزایمر چالش جدید ناسا و فضانوردان amir adib 4 3,718 01-17-2013, 02:02 PM
آخرین ارسال: N.Sayah
سلامت کرم*های فضانورد! amir adib 0 2,290 12-01-2011, 01:01 PM
آخرین ارسال: amir adib

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان