درباره زحل
#11
[COLOR="#FF0000"] یک خبر از دانشمندان زحل دوست
[/COLOR]
همانطور که میدانید جمعی از دانشمندان که بر روی سیاره زحل و اقمارش تحقیق میکنند احتمال وجود آب و حیات رو در روی تایتان بزرگترین قمر زحل بیشتر از سیاره مریخ میدانند و بر این باورند که تحقیقات بیشتر باید در این مورد انجام گردد.....در همین راستا:

دانشمندان اسپانيايي اخيرا از يك طرح بلندپروازانه براي ارسال يك قايق به تيتان، بزرگترين قمر سياره زحل رونمايي كرده*اند.

اين طرح توسط شركت مهندسي SENER و مركز اخترفيزيك مادريد در كنگره علوم سياره*اي اروپا با مجموعه*اي از دستگاههاي احتمالي با نيروي چرخ، پره و حتي يك ملخ ارائه شده است.
ماموريت كاسيني هویگنس كه بطور گسترده*اي در دهه 2000 به بررسي قمر تيتان پرداخته، نشان داده كه درياچه*ها، درياها و رودهايي از هيدروكربن مايع در اين قمر وجود داشته و بيشتر نيمكره شمالي آنرا پوشش داده است.

اگرچه فرودگر هويگنس در نهايت بر روي يك سطح جامد فرود آمده بود، اما براي شناور شدن بر روي سطح مايع براي مدت كوتاه طراحي شده بود.
طرحهاي جديد موسوم به «كاوشگر رانش در جاي نمونه*بردار درياچه تيتان»
(TALISE) يك كاوشگر قايقي را معرفي كرده*اند كه با چرخ، پره يا ملخ به جلو حركت مي*كند.
اين قايق قرار است در وسط درياچه «Ligeia Mare» كه بزرگترين درياچه تيتان در نزديكي قطب شمال اين قمر بوده، فرود بيايد و با حركت به سمت ساحل، سنجش*هاي لازم را در ميان راه انجام دهد.

اين ماموريت مي تواند بين شش ماه تا يك سال به طول بيانجامد.
پاسخ
#12
شگفتي دانشمندان از تغيير جو «تيتان» با تغيير فصول

محققان فرانسوي دريافته اند كه جو بزرگترين قمر زحل مانند سياره زمين با تغيير فصول دچار دگرگوني مي شود.

دكتر «آتنا كاستنيس» از محققان رصدخانه پاريس مدون فرانسه داده هاي جمع*آوري شده از «تيتان» را طي 30 سال گذشته مورد بررسي قرار داده و متوجه بروز تغييرات فصلي در قمر زحل شده است.

تغييرات فصلي «تيتان» كه بيش از يافته هاي قبلي محققان است، شباهت بسيار زيادي به تغييرات فصول در زمين دارد.

دكتر كاستنيس خاطر نشان مي كند: تغييرات فصلي در تيتان شباهت زيادي با زمين دارد و مي توان تفاوت هايي در دماي جو، تركيب شيميايي و الگوهاي گردش به ويژه در دو قطب اين قمر مشاهده كرد. به هيچ عنوان انتظار مشاهده چنين تغييراتي را در تيتان نداشتيم و مشاهده اين تغييرات فصلي به ويژه در لايه هاي عميق بسيار شگفت انگيز است. به طور مثال درياچه هاي هيدروكربن در مناطق قطب شمال در طول زمستان به دليل سردتر شدن هوا ايجاد مي شوند؛ همچنين لايه مه در اطراف قطب شمال در طول اعتدال شب و روز به دليل الگوهاي چرخش جوي كاهش مي يابد.

علت اصلي بروز چرخه فصلي، تابش هاي خورشيدي هستند كه يك منبع عظيم انرژي براي تيتان محسوب مي شوند و باعث كستن نيتروژن و متان به مولكول هاي پيچيده تري مانند اتان مي شوند.

اين داده ها از مأموريت هاي مختلف شامل وويجر 1 در سال 1980، رصدخانه فضايي مادون قرمز در سال 1997 و كاسيني در سال 2004 به دست آمده است.
پاسخ
#13
تازه ترین شاهکار کاسینی: حلقه های کج زحل [عکس: 1.png]

درحالی که توجه عموم مردم به کاوشگر 2.5 میلیارد دلاری کیوریاسیتی و آغاز آزمایش ها در سیاره سرخ جلب شده است، فضاپیمای کاسینی هنوز هم تصاویری حیرت انگیز از منظومه زحل ارسال می کند.


[B]به گزارش ناسا، در تازه ترین تصاویر ارسالی کاسینی از منظومه زحل، این فضاپیما چند درجه ای حول محورش چرخیده تا بتواند قطب جنوب و نمای پایینی حلقه ها را ثبت کند. در این جا، شمال زحل رو به بالاست که البته 16درجه به سمت چپ چرخیده است. حلقه های باریک زحل و سایه های آن ها روی سطح گازی این سیاره، اثری هنری را پدید آورده اند.
در گوشه پایین-چپ تصویر، نقطه ای نورانی خودنمایی می کند که چیزی جز انسلادوس، قمر یخ فشان زحل نیست. این قمر که 504 کیلومتر قطر دارد و بخش داخلی آن تحت تاثیر اثر کشندی (جزرومدی) زحل به شدت گرم می شوند، طوری که یخ به بخار اب تصعید می شود و فورانی از بخار آب یخ زده از شکاف های سطح این قمر ایجاد می شود.
این تصویر نیمه ژوئن/اواخر خرداد گذشته گرفته شد ولی به تازگی روی زمین پردازش و منتشر شده است. تصویر با استفاده از فیلتر 752 نانومتر گرفته شده و نمای زحل را در نور فروسرخ نزدیک نشان می دهد. کاسینی به هنگام ثبت این عکس 2.9 میلیون کیلومتر از زحل فاصله داشت و هر نقطه از تصویر، منطقه ای به پهنای 17 کیلومتر را روی زحل نشان می دهد.منبع خبر آنلاین

[/B]
[عکس: 690985main_pia14627-full_full.jpg]
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
حافظ
پاسخ
#14
چه عکسیییییی!!!!!!!!!!!!
پاسخ
#15
عکس جالب و اسرار آمیزیه !!! اما به نظر شما دوستان یخورده سایش عجیب نیست ! چونکه خیلی شبیه آینست !!!!!!
پاسخ
#16
اره، خیلی شارپه ولی مشخصه ساختگی نیست. انحنای خود حلقه ها با انحنای سایشون متفاوته.
پاسخ
#17
دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی (( زحل یا کیوان )) نام دارد که زیباترین سیستم حلقوی را به دور خود دارد . این سیستم از حدود 1000 حلقه فرعی شکل گرفته است . قبلا تصور میشد که این حلقه ها قطعات و اجزای یک قمر هستند که بیش از حد به زحل نزدیک شده و برخورد کرده و از هم پاشیده شده است . امروزه این فرضیه پذیرفته شده که ذرات حلقه از قدیم وجود داشته و به دلیل نزدیک بودن به زحل هیچگاه نتوانسته اند در یکدیگر جمع و انبوه شده تشکیل یک قمر را بدهند .

البته با اطمینان میتوان گفت که حلقه ها از میلیارد ها قمر خیلی کوچک که قطعاتی از سنگ یا یخ با قطرهایی از چند میلیمتر تا چند متر هستند و یا چند صد متر هستند شکل گرفته اند . سیستم حلقوی دارای قطر 280000 کیلومتر است اما ضخامت حلقه فقط حدود 500 متر می باشد .

اگه سیاره زحل طوری قرار بگیره که که انسان دقیقا از لبه حلقه به آن نگاه کند این حلقه باریک قابل روئیت و تشخیص نخواهد بود . اما در غیر اینصورت به راحتی میتوان با تلسکوپ مهمترین گروه های حلقوی ( a و b ) را که به وضوح از یکدیگر جدا هستند مشاهده نمود . به هر صورت برای دیدن حلقه ها فکر کنم تلسکوپی با بزرگنمایی 100 برابر البته برای وضوح بهتر حلقه ها لازمه . وگرنه با بزرگنمایی 50 برابر هم میتوان حلقه ها رو رصد کرد و اگر هم که بزرگنمایی بیشتر و بیشتر باشه فکر کنم میتوان زحل رو همراه با حلقه هاش شگفت انگیز دید:d:d:d
پاسخ
#18
[ATTACH=CONFIG]1627[/ATTACH]

اگه یک نگاه به تصویر زحل بندازیم میبینیم که زحل یک مشتری آرامه . زحل دارای کمربند و مناطقیه اما آنها مثل مشتری رنگی نیستند . همچنین به نظر میرسه کمربندها کمتر آشفته باشند و شامل لکه های کمی هستند . عکسهای گرفته شده توسط فضاپیمای وویجر در سال 1979 نشون میده که کمربند و مناطق زحل پیچیده هستند و لکه های کوچک بیشتر وجود دارند .

دلیل اینکه زحل انقدر آروم به نظر میرسه به فاصلش از خورشید مربوط میشه زیرا تقریبا دو برابر دورتر مشتری تا خورشیده . همچنین سردتر است و لایه های ابری آن عمیقا در جو زیرین یک بخار متان قرار دارند . این بخار بیشتر جزئیات رو پنهان میکنه .

اندازه گیریهای انجام شده با فضاپیمای ویجر مطمئن میکنه که گردش جو بر روی زحل مشابه با مشتریه . بر روی زحل بادها به سرعتهای بالاتری میتونن برسند . برای مثال طوفانهای جت استوایی به طرف شرق در اطراف سیاره تقریبا 500m/sec یا ( 1000mpf ) سه مرتبه سریعتر از بادهای مشتریه .

همچنین عدم رنگ در کمربندهای زحل امکان داره به دمای پایینتر مربوط باشه . دما ممکنه برای ترکیبات رنگی آنقدر سرد باشه تا بر روی زحل همانند مشتری شکل بگیره .
ترکیبات زحل مشابه ترکیبات مشتریه . آمونیاک زیر فراوانی در جو بالایی زحله اما احتمالا ناشی از دمای پایینه . بیشتر آمونیاک منجمد شدست . مانند مشتری زحل یک ناحیه فلزی مایع داره و امکان داره که یک هسته سیلیکاتی داشته باشه . پس باید انتظار داشتن عناصر سنگینی هم داشت که به مرکز سرآزیر میشن .


فایل‌های پیوست
.jpg   index.jpg (اندازه 34.03 KB / تعداد دانلود: 2)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
یه آمار توپ درباره ی سیاره دهم iran_nasa 17 14,049 10-13-2011, 03:07 PM
آخرین ارسال: Sky_Watcher
نظریه‌ای جدید درباره شکل‌گیری حلقه‌های زحل New Astronomer 2 2,922 12-14-2010, 01:44 PM
آخرین ارسال: New Astronomer

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان