stary night
#1
یکی از مشهورترین نرم افزار های آسمان نما که همه ی ستاره شناسان از آماتور گرفته تا حرفه ای با آن آشنایی دارند نرم افزار « آسمان پر ستاره » است.حتما شما هم شکوه دیدن آسمان شب را از مریخ دوست دارید یا علاقمند هستید که طلوع سیاره مشتری را از یکی از اقمار گالیله ای مشاهده کنید. فراتر رویم. مشاهده منظومه شمسی خارج از کهکشان و گذر از کنار کهکشان آندرومدا از جمله آرزوهایی است که هر منجم شیفته آسمان آن را در سر می پروراند. نرم افزار آسمان پر ستاره این سفرها را برای شما آماده کرده است. بدون اینکه هیچ هزینه ای بپردازید.



در هنگام کار با این نرم افزار از پشت رایانه تان پرواز می کنید و خود را در شبی تاریک و زیر آسمانی پرستاره می یابید. مشاهده چنین سفرهایی هر انسان معمولی را مجذوب خود می کند و او را وادار می سازد تا ساعتی از کارهای روزمره خود دست بردارد و شبی را زیر آسمانی صاف سپری کند. امکانات گرافیکی و تصویری هیچ نرم افزاری به پای این نرم افزار نمی رسد.آسمان پرستاره سنگ تمام گذاشته است. به خاطر همین هم است که طی چند سال اخیر پر فروش ترین نرم افزار نجومی در دنیا بوده است. اولین نسخه این نرم افزار در سال 1997 ارائه شد.سه سال بعد نسخه « بک یارد » این نرم افزار برنده مدال طلای بهترین انتخاب پدر و مادران کانادایی شد. این افتخار نشان از توجه سازندگان نرم افزار به کودکان و نوجوانان دارد. کودکانی که در آینده ای نه چندان دور تبدیل به اخترشناسانی بزرگ خواهند شد.

تغییرات ششمین نسخه نسبت به قبل

در سال 2004 میلادی پنجمین نسخه و هم اکنون نسخه 6.3 نرم افزار با تغییرات زیادی نسبت به نسخه های قبلی ارائه شده است. اولین تغییری را که در اولین نگاه به نظر می آید تبدیل شدن منظره آسمان به تصاویر واقعی است. دیگر آسمانی که پیش روی شماست درست همان منظره ای است که در آسمان شهرتان مشاهده می کنید. گرچه این فناوری قبلاً در نرم افزار « دسکتاپ یونیورس » به کار برده شد ولی در این نسخه مطالعات و کوشش های بسیاری شد تا منظره آسمان همان باشد که رصدگر در آسمان محل خود می بیند. در این نسخه در نمایش رنگهای ستارگان نیز نسبت به قبل دقت بیشتری شده است. برای مثال قلب العقرب به رنگ قرمز- نارنجی و نسر واقع به رنگ سفید- آبی در آسمان دیده می شوند.



چون در این نرم افزار با آسمانی کاملا واقعی سر و کار داریم اصولا با زوم کردن باید کیفیت تصویر از بین رود ولی در این نسخه این طور نیست. با زوم کردن بیشتر تصویر قبلی از بین می رود و پس از 3-2 ثانیه تصویر با کیفیت بیشتری به شما ارائه می شود. واقعا شگفت انگیز است. تصاویر ستارگان و اجرام غیر ستاره ای درست همان تصویری است که در چشمی تلسکوپ دیده می شود.البته با کیفیت تر. دیگر تصویر تلسکوپ فضایی هابل از سحابی هلیکس را در آسمان نمی بینیم. بلکه تصویر سحابی درست همانی است که از دوربین دوچشمی و تلسکوپ دیده می شود. نمای سیارات نسبت به قبل تغییر کرده و دیگر شاهد نمای قدیمی آنها نیستیم. افق سیاراتی نظیر عطارد و زهره نسبت به هم تغییر کرده و دیگر تویر افق یو( یکی از چهار قمر گالیله ای)همانی نیست که بر روی زهره می بینیم.از دیگر تغییرات این نسخه می توان به تغییرات در بخش "راهنمای آسمانی"(اسکای گاید) و اضافه شدن بخش " تقویم آسمانی " اشاره کرد که در بخشهای بعدی با آنها آشنا می شویم.



قابلیت ها و کاربرد های ششمین نسخه

در این قسمت به قابلیت های ششمین نسخه نرم افزار آسمان پر ستاره می پردازیم. در نسخه های قبلی بخشی به نام " راهنمای آسمانی " وجود داشت ولی کمتر کسی به آن توجه می کرد. در این شماره سازندگان با تغییرات اساسی در این بخش آن را به یکی از قطبهای اصلی نرم افزار برای کاربران تبدیل کردند. شاید بتوان گفت که نیمی از قابلیت های این نسخه در این بخش ذخیره شده است. قبلا قسمت های آموزشی نرم افزار در بخش های گوناگونی وجود داشت ولی در این نسخه تمام بخش آموزشی در راهنمای آسمانی قرار داده شده است.



از دیگر خصوصیات این بخش می توان به نحوه کار با نرم افزار و آشنایی با تاریخچه آسمان پرستاره و سازندگان آن اشاره کرد. در ضمن « آموزش نجوم » این بخش با استفاده از گفتار و فیلم و انمیشن های جذاب مبتدیان را با دنیای نجوم آشنا کرده و به آنها کمک می کند تا کنترل تلسکوپ خود را (اگر به سیستم گوتو مجهز باشد) از طریق این نرم افزار به دست گیرند. بخش دیگری که در نسخه های قبل وجود نداشت " تقویم آسمانی " نام دارد. دراین بخش با وضعیت اهله ماه در هر شب مطلع شده و می توانید در قسمت جست و جوی آن به دنبال پدیده های رصدی باشید.بانک اطلاعاتی نرم افزار دارای فهرست مختصات و اطلاعات فیزیکی ملیون ها جرم سماوی بوده و در مورد هرجرم می توانید اطلاعات نسبتا زیادی در سطح آماتوری به دست آورید.



اطلاعات مربوط به سه کاتالوگ معتبر نجومی و نمایش دقیق و عمیق آسمان از دیگر خصوصیات این نرم افزار است. در مورد ستارگان می توانید به اطلاعاتی نظیر قدر و درخشندگی و قطر و دمای سطح و مختصات(بعد و میل) و اسامی در سه کاتالوگ نجومی و جایگاه در نمودار هرتز پرونگ راسل دست یابید. در مورد اجرام غیر ستاره ای هم می توانید به اطلاعاتی نظیر قطر ظاهری (بر حسب ثانیه قوس) و گستردگی( بر حسب سال نوری) و فاصله و قدر و مختصات و توضیحات تئوری مربوط به جرم دست پیدا کنید. تهیه نقشه دقیق آسمان برای پیش بینی یک شب رصدی از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.



مشکلات نرم افزاری

در جنگ میان این چند شرکت کافی است تا یکی از آنها در ارائه نسخه نرم افزار خود اشتباهی کند تا رتبه برتر خود را از دست بدهد. متاسفانه آسمان پر ستاره علاوه بر زیبایی و سادگی کار با آن در ارائه پنجمین نسخه خود دچار این مشکل شد. شاید بتوان بزرگترین مشکل را در نحوه به روز رسانی این نرم افزار دانست. در نسخه های قبلی تنها با فشردن یک کلید نرم افزار به طور خودکار به روز می شد ولی در این نسخه باید ابتدا فایل چند مگابایتی را از سایت سازنده دانلود کرده و سپس آن را نصب و به کار به روز رسانی نرم افزار پرداخت.



این کار باعث شد که کاربرانی که سرعت اینترنت پائینی دارند نسبت به انجام این کار میل نشان ندهند. دومین مشکل مشکل گرافیک نرم افزار است. آسمان پر ستاره از گرافیک قدرتمندی برخوردار است بنابراین به مقتضای آن سیستم پردازنده نرم افزار باید توانائی نسبتا زیادی داشته باشد. پس کاربرانی که سیستم ضعیفی دارند از محیط گرافیکی آن بهره نمی برند و شکل ظاهری نرم افزار برای آنان چیزی جز افقی دارای چند درخت و آسمانی دارای چند ستاره کمنور نیست. مطابق این ضرب المثل که هر چه پول بدهی همان قدر آش می خوری. پس در اینجا هم این نرم افزار عده ای از کاربران خود را از دست می دهد. قبلا درباره بهترین قابلیت این نسخه که همان تبدیل منظره آسمان به تصاوبر واقعی است توضیحاتی داده شد.

این قابلیت علاوه بر محیط گرافیکی که ارائه می کند ممکن است بر روی بعضی از سیستم ها مشکلاتی نظیر تکه تکه شدن قسمت های مختلف آسمان یا نشان ندادن تصاویر بعضی از اجرام سماوی ایجاد کند. همانطور که مشاهده کردید پنجمین نسخه ی نرم افزار آسمان پر ستاره علاوه بر نکات مثبتی که داشت مشکلاتی را هم به همراه خود آورد. اما مشکلات بزرگتری را می طلبد تا نرم افزاری را که بیش از 13 سال است در دل مردم دنیا به خصوص کانادا جای پیدا کرده است از میان آنها ببرد.


فایل‌های پیوست
.jpg   200981-59-361-daybright.jpg (اندازه 14.69 KB / تعداد دانلود: 284)
.jpg   200982-00-292-starrynight.jpg (اندازه 27.77 KB / تعداد دانلود: 284)
.jpg   200982-01-402-615-x-600-Starry-Night-Pro_.jpg (اندازه 33.67 KB / تعداد دانلود: 284)
و خداوند اسمان را آفرید..........
پاسخ
#2
نرم افزارهای آسمان نما ابزاری مناسب برای آشنایی با آسمان شب صورت های فلکی موقعیت ماه وسیارات وآگاهی از وقایعی است که در آسمان رخ می دهند . در این میان نرم افزار شب پر ستاره یا استاری نایت موفق ترین و پر مخاطب ترین نمونه در جهان بوده است. کاریری، شبیه سازی آسمان و با نمایی بسیار شبیه به آنچه در طبیعت می بینیم ، ارائه اطلاعاتی بسیار جامع و دقیق ، امکان سفر در زمان و نمایش آسمان هزاران سال قبل یا بعد و امکان سفر در فضا و منظومه ی شمسی و تماشای آسمان از سطح هر سیاره یا جرم دیگری در این منظومه، برخی از توانایی های کم نظیری است که علت موفقیت آسمان پر ستاره بوده است .

این نرم افزار علاوه بر امکاناتی که در اختیار علاقه مندان به آسمان ، در سطح ساده یا پیشرفته می گذارد، ابزاری بسیار توانا در آموزش ستاره شناسی است . این کتاب راهنمایی برای آشنایی با امکانات بسیار گسترده ی آسمان پرستاره در نسخه ی حرفه ای شماره ی ۶ آن است .


فایل‌های پیوست
.jpg   Starrynight_436.JPG (اندازه 55.91 KB / تعداد دانلود: 279)
در مسابقه خواب برتر در وبلاگ زیر شرکت کنید و جایزه نجومی بگیرید:
http://www.rasadroya.blogfa.com
پاسخ
#3
بسته کامل شب پرستاره

نسخه ی جدید Starry Night Pro Plus 6.2.3 به همراه تصویر سی سی دی تمام رنگی از کل آسمان شب با ستاره های تا قدر 14 و 15 تجربه رصدی شما را بسیار بهبود می بخشد . با این نرم افزار به سرعت و به سادگی می توانید در سرتاسر این تصویر سی سی دی تمام رنگی موزاییک آسمان سیر کنید . این تصویر ترکیبیاست از 20 هزار تصویر جداگانه که با دوربین سی سی دی 6 مگاپیکسل و سیستم اپتیکی سفارشی تهیه شده اس . همچنین به کمک پلاگین Plug in جدید به نرم افزار تصویربرداری Maxim DL می توانید با قابلیت پیشرفته ترین تلسکوپ ها به جستجوی اهداف رصدیتان بپردازید و از آنها عکس بگیرید . این ابداع خلاقانه به شما این امکان را می دهد که هدف رصدی خود را بیابید ، از آن به کمک Maxim DL عکس بگیرید و عکس را پردازش کنید و این تصویر را وارد Starry Night کنید . با این قابلیت ایجاد عکس های نجومی دلخواه خودتان بر لذت کار و رصد با Starry Night بیفزایید .

این بسته شامل این موارد است :

* دی وی دی نرم افزار Starry Night
* دی وی دی Atlas of the Sky
* سی دی راهنمای نصب و آخرین Update
* کتاب راهنمای نرم افزار استاری نایت به زبان فارسی (شب پرستاره)


فایل‌های پیوست
.jpg   st1_4819.jpg (اندازه 48.23 KB / تعداد دانلود: 279)
در مسابقه خواب برتر در وبلاگ زیر شرکت کنید و جایزه نجومی بگیرید:
http://www.rasadroya.blogfa.com
پاسخ
#4
چطور میشه این بسته رو تهیه کرد؟
(تو شهر ما این چیزا گیر نمیاد اگه میشه یه فروشگاه اینترنتی معتبر معرفی کنید)
مرسی
هرکجا هستم باشم-آسمان مال من است!
پاسخ
#5
www.iranoptic.ir و www.telescope.ir
پاسخ
#6
Belder نوشته: بسته کامل شب پرستاره

نسخه ی جدید Starry Night Pro Plus 6.2.3 به همراه تصویر سی سی دی تمام رنگی از کل آسمان شب با ستاره های تا قدر 14 و 15 تجربه رصدی شما را بسیار بهبود می بخشد . با این نرم افزار به سرعت و به سادگی می توانید در سرتاسر این تصویر سی سی دی تمام رنگی موزاییک آسمان سیر کنید . این تصویر ترکیبیاست از 20 هزار تصویر جداگانه که با دوربین سی سی دی 6 مگاپیکسل و سیستم اپتیکی سفارشی تهیه شده اس

درمورد اين قابليت جديد يعني اينكه تصاوير با اينكه ما در نسخه Pro Plus 6 ميبينيم خيلي فرق داره؟
يعني ارزش داره آپديتش كنيم؟
ما درس سحر در ره ميخانه نهاديم...
پاسخ
#7
ehsaan نوشته:
Belder نوشته: بسته کامل شب پرستاره

نسخه ی جدید Starry Night Pro Plus 6.2.3 به همراه تصویر سی سی دی تمام رنگی از کل آسمان شب با ستاره های تا قدر 14 و 15 تجربه رصدی شما را بسیار بهبود می بخشد . با این نرم افزار به سرعت و به سادگی می توانید در سرتاسر این تصویر سی سی دی تمام رنگی موزاییک آسمان سیر کنید . این تصویر ترکیبیاست از 20 هزار تصویر جداگانه که با دوربین سی سی دی 6 مگاپیکسل و سیستم اپتیکی سفارشی تهیه شده اس

درمورد اين قابليت جديد يعني اينكه تصاوير با اينكه ما در نسخه Pro Plus 6 ميبينيم خيلي فرق داره؟
يعني ارزش داره آپديتش كنيم؟
100%
در مسابقه خواب برتر در وبلاگ زیر شرکت کنید و جایزه نجومی بگیرید:
http://www.rasadroya.blogfa.com
پاسخ
#8
معرفی نرم افزار The Sky 6

آیا شما هم از مبتدیانی هستید که می خواهید به تازگی وارد نجوم شوید یا منجم آماتوری با سابقه ای هستید که نجوم را به شکل مستمر دنبال می کنید. تفاوتی ندارد. امکانات « آسمان 6 » همه را مجذوب خود می کند.آسانی کار با این نرم افزار همراه با سرعت بالایی که نتیجه فناوری رسم نموداری اختصاصی طراحان این نرم افزار است باعث ارائه یکی از پیشرفته ترین نرم افزار نجومی شده است. با استفاده از این نرم افزار می توانید دانش خود را از نجوم به طرز شگفت آوری افزایش دهید.


نسخه ششم نرم افزار آسمان همزمان با نسخه پنجم آسمان پر ستاره در سال 2004 میلادی عرضه شد. دو نرم افزاری که هر کدام کاربران مخصوص به خود را دارند. آسمان 6 در این شماره تقریبا حرفی برای گفتن نداشت . امکانات جدیدی به نرم افزار اضافه شده ولی سیستم عملیاتی آن همانند نسخه ی قبلی مانده است به همین دلیل اگر سابقه کار با یکی از شماره های قبلی را دارید در محیط این نسخه می توانید به راحتی خود را با امکانات جدید تطبیق دهید. آسمان 6 نرم افزاری پیشرفته و با کارایی فوق العاده است و به همین دلیل کامپیوتر شما نیز برای اجرای آن نیازمند توانایی خاصی است.

این نرم افزار با استفاده از سیستم فنی بسیار پیشرفته ای به نام" شمارش با سرعت بالا " و استفاده از روشی پیچیده نسبت به رسم نقاط مشخص کننده اجرام آسمانی اقدام می کند. نسخه ششم این نرم افزار در سه قسمت برای سه گروه متفوت عرضه شده است. ارائه سه نسخه نرم افزار برای گروههای متفاوت نشان از توجه سازندگان نرم افزار به اقشار سنی متفاوت است که خود امتیازی برای ارائه نسخه ای بعدی نرم افزار است. تمامی نسخه ها گزینه های اصلی نرم افزار را دارا هستند ولی دو نسخه ی ستاره شناسان با تجربه و حرفه ای بنابر نیاز افرادی که تجربه بیشتری از آسمان دارند از امکانات خاص اضافی بهره می برند. نسخه ی ششم این نرم افزار با همه کم وکاستی هایی که داشت از نظر اطلاعاتی نسبت به قسمت های قبلی پیشرفت شایانی را کرده بود.


بانک اطلاعاتی نرم افزار توسط مدارگرد « کلمنتین » تهیه شده که تازه ترین اطلاعات از اجرام سماوی را در اختیار کاربر گذاشته و به اصلاح خطاهای موجود در شماره های قبل پرداخته است. از خصوصیات بانک اطلاعاتی نرم افزار می توان به ذخیره اطلاعات مربوط به 900000 جرم سماوی پنج کاتالوگ معتبر نجومی و بانک تصویری 100000 جرم غیر ستاره ای اشاره کرد. اطلاعات مربوط به 1000000000 جرم سماوی 37 فهرست از دیگر خصوصیات بانک اطلاعاتی این نرم افزار است. در مورد ستارگان و اجرام غیر ستاره ای می توانید به اطلاعات زیادی در سطح آماتور- حرفه ای دست پیدا کنید.در منظره آسمان ستاره ها تا قذر 25 مشخص شده اند.

از قابلیتهای این نرم افزار می توان به کنترل دستی یا اتوماتیک نرم افزار و تماشای شبیه سازی پدیده های نجومی در فصول مختلف و استخراج گزارش های مورد نظر از پدیده های رصدی اشاره کرد. شاید کاربردی ترین قابلیت این نرم افزار به دست گرفتن کنترل تلسکوپ خود از طریق این نرم افزار است. امکانات و تجهیزاتی را که این نرم افزار برای هدایت تلسکوپ در نظر گرفته در هیچ نرم افزاری دیده نمی شود.این نرم افزار می تواند هدایت تقریباً تمامی انواع تلسکوپ هایی که قابلیت اتصال به رایانه را دارند بر عهده بگیرد. البته اگر مایل به انجام ابن کار هستید باید بسیار مواظب باشید چرا که هر نوع تلسکوپ بسته به نوع استقرار و زاویه آزادی حرک خود دارای محدودیت های خاصی است که در انواع تلسکوپها متفاوت است. به همین دلیل ممکن است انجام برخی دستورات باعث وارد آمدن صدمه به تلسکوپ گردد.

برای همین این قابلیت وجود دارد که می توانید با آسمان 6 به تعریف محدودیت های رایج تلسکوپ خود بپردازید تا نرم افزار برای صدور دستورات کنترل تلسکوپ محدودیت های موجود را نیز در نظر بگیرد. آسمان 6 هم مانند نرم افزارهای دیگر علاوه بر امکانات زیادی که در ششمین نسخه ی خود فراهم آورد دارای مشکلاتی هم بود. سر منشا این مشکلات را باید در گرافیک نرم افزار جست وجو کرد. سازندگان نرم افزار نسبت به سایر رقیبان توجه کمتر به شکل ظاهری و زیبایی کار دارند. ممکن است دنباله دار پر نوری را در آسمان این نرم افزار مشاهده کنید و فکر کنید که دنباله دار تازه ای در آسمان شب ظاهر شده است ولی هنگامی که به قدر آن رجوع می کنید می بینید که از قدر 25+ می درخشد !!! این مسئله کم توجهی طراحان را نسبت به این موضوع روشن می سازد.

در کل می توان گفت که آسمانی را که این نرم افزار ارائه می کند تفاوتهای زیادی با آسمان واقعی دارد. بنابراین کاربران کمتر با این نرم افزار انس می گیرند و برای همین پس از لحظاتی از کار با آن خسته می شوند. البته از قابلیتها و کاربرد های بی اندازه این نرم افزار هم نباید چشم پوشی کرد.


فایل‌های پیوست
.jpg   500000.jpg (اندازه 32.12 KB / تعداد دانلود: 260)
در مسابقه خواب برتر در وبلاگ زیر شرکت کنید و جایزه نجومی بگیرید:
http://www.rasadroya.blogfa.com
پاسخ
#9
سلام
عکسی که در توضیح معرفی آسمان 6 گذاشتید برای نرم افزار The SkyX هست! البته جفتشون واسه شرکت معروف بیسکیو یا بیسکو هستن! ولی بگم که آسمان 6 رقیب سر سخته استاری نایته! ولی The SkyX واسه کسانی خوبه که تلسکوپ گوتو دار یا تلسکوپی که میشه باهاش حداکثر قدر 13.5 رو دید مثلا 10 اینچ! بیشتر از اون ستار هها رو نمایش نمیده!
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Starry Night 7 Regulus 1 6,621 07-02-2015, 03:08 PM
آخرین ارسال: tinarahmati25
starry night 6 mohammah 30 18,642 08-20-2013, 04:04 PM
آخرین ارسال: kamy
معرفی آخرین نسخه نرم افزار Sttary Night S I L V E R 2 3,129 11-20-2011, 11:54 PM
آخرین ارسال: ali_solo_ejay

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان