تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: آن چه در آسمان شب می بینیم :
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
آن چه در آسمان شب می بینیم :
همان گونه که از سیاره ما دیده می شود ، آسمان باقی مانده جهان است . هنگامی که به ستارگان نگاه می کنیم ، در حقیقت آن ها را از میان یک لایه هوا که فقط چند کیلومتر ضخامت دارد می بینیم . بالاتر از این قسمت ، فضا تقریبا خالی می باشد .
نزدیک ترین ستاره به زمین خورشید است و نزدیک ترین ستاره بعدی 4 سال نوری دورتر از آفتاب قرار گرفته است . یعنی فاصله ای که نور 4 سال طی می کند تابه ما برسد ، ستاره روشن متوسط در آسمان ما تقریبا 300 سال نوری فاصله دارد . در وراء ستارگان ، کهکشان های دیگری با میلیون ها سال فاصله ، قرار دارند .
در یک شب صاف و بدون ماه ، با چشم دوختن به آسمان شهر می توانیم هزاران ستاره پراکنده شده در گروه های اتفاقی را رویت کنیم . بعضی از این گروه ها نام گذاری شده اند و به صور فلکی معروفند همچون جبار و دب اکبر که جز معروف ترین ها هستند . در صورت های فلکی مختلف ما می توانیم شاهد برخی کهکشان ها ، سحابی ها ، خوشه های ستاره ای ، سیارات و شهاب هایی پراکنده یا رگباری که در زمانی معین از سال تا حد 100 شهاب در ساعت و در محلی مشخص باشیم همچنین اگر شانس و اقبال با ما یار باشد ما می توانیم دو ستاره دنباله دار و شاید یک ابرنواختر را در طول زندگی خود ببینیم . اما مهم تر از همگی ستارگان درخشان آسمان سال هستند که از هزاران سال پیش نام گذاری شده اند و بسیار زیبایند که ما می توانیم آن ها را رویت کنیم و اطلاعاتی را در موردشان بیاموزیم . اکنون به اشکال معروف ستارگان ، یعنی صور فلکی پر ستاره و زیبای آسمان می پردازیم و کمی در مورد آن ها می گوییم :

[عکس: f-376b47c438a2b2345f2ca053f7d63598.jpg]
سلام
من یه 10 اینچی دابسونی دارم ولی نمی تونم یه چنین عکسایی ببینم چرا؟
اگه از شهرر رصد می کنین .......................
99% به خاطر الودگیه نوریه
من که در آسمان چیزهایی را می بینم که ابزارم اجازه می دهد
ولی نکا بعضی شبا به حد قدر 5 میرسه.شایدم چند دهمی بالاتر.
مثلا چند روز پیش همین طوری بود و من با مدت کوتاهی توجه به آسمون کلب اکبر و کلب اصغر و خرگوش و خرچنگ و جبار (که خیلی تابلو هستش) رو از پنجره ای که رو به جنوب باز میشه دیدم ، ستاره های زیادی معلوم بودن اما چون خوابم داشت حوصله ی دیدنشونو نداشتم.
چرا من با تلسکوپ "8 مشتری رو یه نقطه نورانی با چند قمرشرو کوچیک می بینم همینطور جبار با چشمی 30mmوبارلو 2 برابر می بینم با چه وسیله ای میشه نزدیکتر دید؟
ببینید ، از تقسیم فاصله ی کانونی آینه ی اصلی به فاصله ی کانونی چشمیتون میزان بزرگنمایی بدست میاد ،شما باید بدونید که فاصله ی کانونی آینه ی اصلی تلسکوپتون چنده ، بعد هر چشمی که بخواید بزارین اون وقت میفهمید که به چه بزرگنمایییی میرسید.اگر سر بارلو ، چشمی را قرار بدید ، اون میزان بزرگنماییتون x برابر میشه ، اگه نفهمیدید بیشتر توضیح بدم.
شما میتونید چشمی با فاصله ی کانونی کوچیکتر یا بارلویی که x آن بیشتر باشه تهیه کنید. البته توجه کنید که 8 اینچ از بزرگنمایی 400 به بالا رو خوب نشون نمیده.
چجوریبه 400 برابر برسم
اول فاصله ی کانونی آینه ی اصلی تلسکوپتون رو بگید ،برای این کار میتونید به دفترچه راهنمای تلسکوپ رجوع کنید یا مدل تلسکوپتون رو از تو سایت های مربوط به فروش تلسکوپ سرچ کنید،اگه پیدا کردید فاصلهی کانونیش حتما نوشته شده.
شما اول فاصله ی کانونی رو بگید ، بعد بهتون میگیم چیکار کنید.
فاصله کانونی 1200 هست
صفحات: 1 2