تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: منجمان تاریخ ایران
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
شیخ عبد الرحمن صوفی

ابوالحسن عبدالرحمان بن عمر سهل صوفی رازی که اروپاییان او را « ازوفی »می نامند . اصلا اهل فارس بوده که در شهر ری تهران در چهاردهم محرم(291 ه 902 م ) چشم به جهان گشود و در سیزدهم محرم سال (386ه 986م) چشم از جهان فرو بست .
ابن العبری مورخ درباره ی وی می گوید : « صوفی » فاضلی جلیل القدر آگاه و نجیب و زیرک بود . همچنین جرج سارتون در کتاب خود از صوفی به عنوان بزرگترین منجم اسلام یاد می کند و می گوید : « کتاب صور الکواکب او یکی از سه شاهکار معروف ستاره شناسی مسلمین است ، که دو کتاب دیگر زیج ابن یونس و زیج الغ بیک است » .
کمتر رصدخانه ای است در جهان که کتاب مذکور زینت بخش آن کتابخانه نباشد . صوفی کتاب صور الکواکب خود را در 61 سالگی بنام عضدالدوله دیلمی نوشت و چون این پادشاه علاقه وافری به ستاره شناسی داشت و بنا به اعتراف خود افتخار شاگردی صوفی را در این زمینه داشته به نزد درباریان و دیگران ، بدان مباهات می نمود .
صوفی از طریق رصدخانه ای که در باغ این پادشاه قرار داشت توانست به مشاهده ستارگان پرداخته و آن ها را رصد نماید . او از همین جا متوجه تعدادی از ستارگان ثابت می شود که هیپارک منجم معروف متوجه آن ها نشده بود . همچنین او ستارگان فردوج را شناسایی کرده و با کمال شجاعت به اصلاح اشتباه های رصد های بطلیموس پرداخت .
او اولین منجمی بود که در تعیین قدر ستارگان تفحس کرده است . برخی از کشفیات او در باب ستاره شناسی بدین قرار است :
1-اولین سحابی در آندرومدا
2-کشف سحابی در « وول – پکولا » در صورت فلکی روباه .
3-تحقیق درباره سحابی نثره در صورت فلکی خرچنگ .
و نیز ساختن کره سماوی جالبی که اکنون در موزه قاهره نگهداری می شود .



از صوفی کتاب های زیاد دیگری نیز به یادگار مانده است که برخی از آن ها در کتابخانه ها و موزه های اروپا ، از جمله کتابخانه های پاریس ، آکسفورد ، کپنهاگ و سن پترزبورگ ، استانبول و آستان قدس رضوی در دسترس دانشمندان و منجمین است از جمله آن ها کتب زیر را می توانیم نام ببریم :
1-رساله اشکال متساوی الاضلاع
2-رساله الاجوزه فی الکواکب الثابته
3-رساله التذکر
4-رساله المطارح الشعاعات
5-رساله فی العمل به الاسطرلاب
شیلر منجم دانمارکی دو کتاب معروف صوفی را به زبان فرانسه در کپنهاگ و سن پترزبورگ انتشار داد و نیز سوتر و روسکا کتاب فی العمل الاسطرلاب را منتشر کردند .در پایان بد نیست بدانید که در کنگره ستاره شناسی که در سال 1960 در خارج برپا شد ، برای تجلیل از این دانشمند بزرگ ایرانی در نصف النهار 13 درجه جنوبی کره ماه و نه نقطه دیگر فضا بنام او ثبت گردید .
آقای افشین پور مقاله نویس شدین

خبراییه؟

ولی آفرین خیلی قشنگ می نویسید و مفید Smile
سلام
من آقای افشارپور هستم .
این که من شروع به نوشتن مقالات کردم به این دلیله که از دو روز پیش از کافی نت ارسال می کردم و به همین دلیل ارسال هام محدود و مختصر بود . اما حالا که وایر لس هست و در منزل متصل هستم شاهد ارسالهای خفنی خواهید بود .
در ضمن من جمعه می روم به مشهد به همین دلیل اگه از من خبری نبود نگران نشوید . ان شا الله تماشگر حرم امام رضا (ع ) و آسمان پرشهابی خواهیم بود .
با تشکر از همه ی دوستان