تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: حرکت زهره...
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ما توی کتاب زمین شناسی پیش دانشگاهیمون داشتیم که حرکت وضعی زهره و اورانوس برخلاف بقیه رو به عقبه.میخوام بدونم مگه این دوتا ازاین نظر اون اول چه فرقی با بقیه داشتن که حرکتشون مخالف بقیه شده؟؟
سلام دوست عزیز
سیاره زهره و اورانوس در حرکت انقالی مانند دیگر سیارات هستند و هر کدام با مداری مخصوص خود در حال گردش به دور خورشید هستند . اما چرخش سیاره زهره به دور خودش برعکس دیگر سیارات و به جهت عقربه های ساعت است و این چرخش 243 روز طول میکشد و خورشید در این سیاره انگار از غرب طلوع کرده وبه طرف شرق غروب میکند .دانشمندان بر این عقیده باور داشتند که بر اثر برخوردی سهمگین یک سیارک حرکت زهره اینگونه شده است اما تحقیقات جدید نشان می دهند که علت اصلی برخورد نبوده است و اینکه احتمالا در بسیاری از منظومه های سیاره ای دیگر نیز چنین سیارات"بی نظمی" وجود دارند.در طول زمان،خورشید در جو ضخیم زهره ایجاد جزر و مد کرده است و اصطحکاک میان جو و سطح سیاره،کم کم سرعت چرخش زهره را کم کرده است تا جایی که سیاره متوقف شده و سپس در جهت عکس شروع به چرخش کرده است.درست به همان شکل که نیروهای کشندی ماه،در اقیانوس های زمین جزر و مد ایجاد می کند و اصطحکاک آن باعث کند شدن حرکت زمین می شود..


اورانوس در آسمان همان مسیری را میپیماید که دیگر سیارات میپیمایند اما حرکت ظاهری آن نسبتا کند است و هر گردش کامل به دور خورشید را تقریبا 84 سال تمام میکند . اورانوس خورشید را در جهت عادی یعنی در خلاف جهت عقربه های ساعت دور میزند اما دوران آن به دور محورش در جهت عقربه های ساعت است و دلیلش هم کاملا مشخص نیست .
آها پس اینطور.مرسیSmile
ولی توی یکی از پستا خوندم که اورانوس به پهلوش دوران میکنه,یعنی چی این؟
آره درسته یعنی مایل میچرخد .

در مدار آن بی*نظمی*هایی دیده شده*است به علت اینکه کجی محور چرخش آن از ۹۰ درجه بیشتر و برابر ۹۸ درجه یا دقیقتر '۹۷º54 است .
محور چرخش اورانوس حدود 98 درجه نسبت به صفحه مدار سیاره به دور خورشید انحراف دارد. بنابراین اورانوس بر خلاف سایر سیاره*ها ، روی محوری تقریباً افقی می*چرخد.
یه سوال برای خودم پیش اومده

همه میدانیم که نیرویی که با نیروی جاذبه مقابله میکند نیروی گریز از مرکز است و این به این معناست که هرچه نیروی جاذبه خورشید بر سیاره بیشتر گردد نیروی گریز از مرکز سیاره هم باید بیشتر باشد تا سیاره به سوی خورشید کشیده نشود تا اینجای کار مشکلی نیست اما در بالا و در مورد سیاره زهره داشتیم که جو زهره بسیار ضخیم میباشد و نیرویی که خورشید به عنوان نیروز جاذبه بر این سیاره وارد کرده بدلیل صخیم بودن جو زهره و فعل و انفعالات و جوش و خروشهایی که در جو زهره ایجاد شده است باعث کم شدن سرعت زهره بدور خودش و در نهایت ایست حرکت و چرخش بطور عکس سیاره زهره بوده است حال به این سوال میرسیم که آیا این حرکت به عکس و این فعل و انفعالات چرخشی تاثیری به حرکت انتقالی زهره داشته است یا نداشته است ؟ اگر داشته یعنی اینکه سرعت چرخش سیاره به دور خورشید کم شده پس حتما باید به سمت خورشید کشانده میشده و در غیر این صورت چطور ممکن خواهد بود طی اینهمه جنگ و جدل با نیروی جاذبه متاثر نشده باشد
شاید هم دارم اشتباه میکنم نمیدونم .؟؟؟ .
به نظر این دو حرکت تاثیری روی هم ندارن، چون اگر داشتن اکثر اجرام باید در حال دور شدن از مرکز مدارشون میبودن، چون معمولا حرکت وضعی اجرام کند تر میشه تا تند تر.