تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: کشف همزاد خورشید!(خبر)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ستاره شناسان موفق شدند همزاد خورشید را کشف کنند، این ستاره چه از لحاظ اندازه و چه از لحاظ ترکیب شیمیایی شبیه خورشید ما است.
[ATTACH=CONFIG]2054[/ATTACH]
این تصویر انفجار شراره های خورشیدی را که در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۱۲ از خورشید سرکش به فضا پرتاب شد را نشان می دهد، در گوشه تصویر زمین کوچک با مقیاس واقعی قابل مشاهده است.
این ستاره که HD 162826 نام دارد و ۱۵ درصد بزرگتر از خورشید زمین بوده در فاصله ۱۱۰ سال نوری در صورت فلکی هرکول واقع شده است که توسط محققان و دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ*های فوق هوشمند رصد شده است. همزاد خورشید دارای ترکیب*ها و عناصری مشابه ستاره میزبان ما در منظومه شمسی است. ستاره*شناسان معتقدند کشف ستاره مشابه خورشید و ستارگانی ...با خصوصیاتی اینچنینی می*تواند راز تولد خورشید را آشکار کند. پروفسور «ایوان رامیرز» از دانشگاه تگزاس اعلام کرد: این ستاره از میان ۳۰ کاندید موجود تنها ستاره ای است که با قلمرو شیمیایی و دینامیکی خورشید زمین همخوانی داشته و می*توان آن را به عنوان خواهر خورشید معرفی کرد. بسیار مشتاقیم بدانیم این ستاره شگفت*انگیز چگونه و در کجا متولد شده است. وی در ادامه افزود: اگر بتوانیم محل پیدایش ستارگانی مانند خورشید را بیابیم، شرایط ایجاد و ترکیب آن*ها را در کهکشان راه شیری درک خواهیم کرد. ستاره جدید می*تواند میزبان کرات و سیارات اطرافش باشد و تلاش محققان برای کشف اسرار این ستاره جذاب همچنان ادامه دارد.
ستاره شناسان مدتی است که این ستاره را تحت نظر داشتند و تاکنون حرکت هرنوع سیاره داغ مشابه مشتری در مدار این ستاره را رد کرده*اند و معتقدند این ستاره از سیاره*هایی خاکی و کوچکتری برخوردار است. رامیرز معتقد است ادامه یافتن این تحقیقات منجر به کشف تعداد بیشتری از اعضای خانواده خورشید در آینده*ای نه*چندان دور خواهد شد.


منبع