تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: بررسی منظومه شمسی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سیارات در اطراف خورشید در مدارهایی که در نزدیکی یک صفحه مشترک قرار میگیرند حرکت انتقالی دارند . مدار عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید نسبت به مدار زمین 7 درجه و مدار پلوتون 17/2 درجه کج است . زاویه میل صفحه بقیه سیارات موجود در این مدار بیش از 3/4 درجه نیست . بنابراین منظومه شمسی اص.لا شبیه به قرص است .

حرکت وضعی خورشید و سیارات حول محورهای خود نیز به نظر می رسد به شکل قرص مربوط باشد . خورشید با خط استوای خود که فقط 7/25 درجه نسبت به مدار زمین زاویه دارد می چرخد و بیشتر خطوط استوایی سیارات دیگر کمتر از 30 درجه کج است . حرکت وضعی ناهید و اورانوس ویژه است . ناهید در مقایسه با دیگر سیارات در جهت عکس و اورانوس به پهلو یعنی خط استوایش تقریبا بر مدارش عمود است می چرخد . ظاهرا جهت ارجح حرکت در منظومه شمسی ( حرکت در جهت مخالف عقربه های ساعت هنگامی که از طرف شمال دیده می شود ) نیز به شکل قرص مربوط است . حرکت انتقالی و وضعی تمام سیارات به دور خورشید در خلاف جهت حرکت عقربه ساعت می باشد به جز زهره و اورانوس .

بنابراین به جز چند استثناء بیشتر آنها قابل درک هستند ، حرکت انتقالی و وضعی در منظومه شمسی از یک قرص پیروی می کند . اما چشمان تیز ممکن است طرح فوق العده دیگری را در مدارهای سیاره ای آشکار سازی کند . هر سیاره کمتر از دو برابر نسبت به همسایه مجاورش از خورشید فاصله دارد . در سال 1776 یوهان تیتوس رشته ساده ای از اعداد را کشف کرد که این فواصل را باز تولید نمود . چن این گزارش برای اولین بار توسط وی در سال 1772 ارائه شد ، رشته فوق قانون تیتوس - بد نامیده می شود . هیچکس دلیل اینکه چرا قانون تیتوس _ بد فاصله سیارات را موجب می شود نمی داند . اما همیشه تفسیر این بوده که سیارات بوسیله بعضی از فرایند های تصادفی تشکیل نشده اند . برای مثال آنها نمی توانستند بصورت تصادفی طی میلیاردها سال بوجود آمده باشند.
مهمترین سرنخی که برای منشاء منظومه شمسی وجود دارد تقسیم سیارات به دو رده می باشد : سیارات خاکی و سیارات مشتری گون .

سیارات خاکی کوچک ، چگال و سنگی هستند و نسبت به سیارات مشتری گون جو کمتری دارند . سیارات خاکی مانند : عطارد ناهید زمین و مریخ در منظومه شمسی درونی قرار دارند .

سیارات مشتری گون که به سیارات گازی هم معروف هستند ، گازی و کم چگال هستند . سیارات مشتری گون مانند : مشتری زحل اورانوس و نپتون در منظوه شمسی بیرونی در آن سوی سیارکها قرار دارند .

باید توجه داشت که پلوتو در هیچ کدام از دو رده فوق قرار نمیگیرد . پلوتو مانند سیارات خاکی کوچک است ولی دور از خورشید قرار دارد و مانند سیارات مشتری گون دارای چگالی کمی می باشد .
تمام سیارات شبه خاکی دارای فرورفتگی می باشند . سطح سیاره عطارد همراه با هزاران فرو رفتگی بسیار شبیه به ماه است . چون سیاره عطارد خیلی گرم و فقط 40 درصد بزرگتر از ماه می باشد هیچ جوی ندارد . زهره یا ناهید تقریبا هم اندازه زمین است و جو ضخیمی دارد . در واقع سطح ناهید همیشه پشت لایه غلیظی از ابرها پنهان شده است و ستاره شناسان فقط با نقشه برداری سطح ناهید توسط رادار فرورفتگیهایی برای روی سطح یافته اند .

سیاره زمین نیز دارای چند فرورفتگی است و اگر چه فرسایش بسرعت چنین طرح هایی را می پوشاند . قطر سیاره مریخ تقریبا نصف قطر زمین است و جو به مراتب نازکتری دارد که به ما اجازه میدهد سطح آن را به آسانی ببینیم . عکسهای ردیابی فضایی نشان میدهد که بعضی از علامتگذاریهای قابل مشاهده از زمین در واقع فرورفتگی آتشفشانی هستند . بعلاوه ردیابی سیاره ای فرورفتگی های آتشفشانی را در اقمار سیاره های مریخ ، مشتری ، زحل و اورانوس یافته است . این مسئله نشان میدهد که فرورفته گیهای آتشفشانی مشخصه ای است از هر جرم درون منظومه شمسی به همراه سطحی که قابلیت نگهداری چنین طرح هایی را دارد .
چگالی سیارات خاکی در گستره 3 تا 5 گرم بر سانتیمتر مکعب قرار دارد . معمولا آنها شامل هسته هایی از آهن و نیکل هستند که توسط جبه ای از سنگهای چگال احاطه شده اند . برعکس سیارات مشتری گون غنی از هیدروژن و هلیوم هستند ، پس چگالی متوسط آنها پایین استیعنی کمتر از 1/75 گرم بر سانتیمتر مکعب .

چگالی بسیار کم سیارهزحل یا کیوان ( 0/7gr/cm به توان 3 ) حتی کمتر از چگالی آب است . با این وجود در کل تمام سیارات مشتری گون سنگینتر از زمین هستند . مشتری در حدود 318 بار سنگینتر از زمین است و زحل 95 برابر و اورانوس 15 برابر و نپتون 17 برابر سنگین تر از جرم زمین هستند .