تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: یک سوال در رابطه با جو
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت تمامی دوستان گرامی

یک سوال دارم

آیا فقط سیاره زمین جو داره ؟ سیاره های دیگه جو ندارن ؟

ستاره هم میتونه جو داشته باشه ؟

با تشکر فراوان
همه سیارات منظومه شمسی به جز عطارد (~0) جو دارند اما میزانش متفاوته، مثلا زهره غلیظ ترین جو رو داره و مشتری و زحل هم به کلی از گاز هستند.
قمر ها اکثرا جو ندارند مثل ماه زمین. با این حال قمری هم مثل تیتان وجود داره که اگه اشتباه نکنم جوی غلیظ تر از زهره داره.
ستاره ها هم در لایه فوقانی جوی بسیار بسیار غلیط دارند مثل خورشید که در واقع حاصل از انفجار های عظیمه.
البته فکر کنم اکثر اجرام جو داشته باشن, ولی به نسبت خودشون. یعنی به اندازه جاذبه گرانشی خودشون می تونن گاز هایی رو دور خودشون نگه دارن که بطور کلی جو به حساب نمیان. حتی ماه خودمون هم جوی در این حد داره.
درود بر Regulus

شما گفتید که ماه دارای جو است و غلظت آن بسیار پایین است. اما این موضوع درست نیست و ماه دارای هیچ گونه جوی نیست. اگر مطلبی در مورد اثبات آن دارید، بگویید لطفاً. چون شاید من مطالبی که قبلاً خوانده ام، امروزه به روزتر شده باشند.
با تشکر
همونطور که گفتم مقدار بسیار کمی گاز در اطراف هر جرمی به علت گرانشش به دام میفتن و ماه هم همینطوره.
مطمئنا منابعی هستن که حرف منو تائید کنن ولی من از منبع خاصی ندیدم.
جو کره ماه نسبت به جو زمین بسیار رقیق و ناچیز ه.یکی از منابع تشکیل جو توی کره ماه، تراوش گازها ست. گازهایی مثل رادون و هلیوم که از فروپاشی رادیواکتیو درون پوسته و جبه ماه به وجود میان. به آسمان ماه تراوش میکنن و به ساخت جو ماه کمک میکنن. یه عامل دیگه تشکیل جو ماه، بمباران سطح ماه توسط ریزشهاب ها، پدیدهٔ باد خورشیدی و تابش آفتابه که توی فرآیندی به نام کَند و پاش باعث رهاسازی گاز در جو میشن.
در تکمیل گفته های دوست عزیز danteppc هم یه نکته کوچیک بگم.
سیارات منظومه ما از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده به دو دسته سیارات خاکی-سنگی و گازی تشکیل میشن.و از نظر موضع قرار گیری نسبت به خورشید به دو دسته سیارات درونی و سیارات بیرونی تقسیم میشن.
حالا سیارات خاکی به خاطر جرم و در نتیجه جاذبه کمتری که نسبت به سیارات گازی دارن نتونستن مثل سیارات گازی عناصر سبک رو اطراف خودشون نگه دارن و دارای جو رقیقی هستند. به جز زهره که داستانش جداست. به خاطر آتشفشانی بودن سطح زهره جو غلیظی به وجود اومده که گاز حاصل از این انفجار ها به زهره جو غلیظی رو داده. توی کتابی که چند سال پیش خوندم مثال جالبی زده بود. مثل یه ماشین که زیر نور خورشید بمونه. مدام داخلش گرم میشه اما اون گرما خارج نمیش
البته اورانوس و نپتون از گاز نیستند. درسته گاز در لایه های بالا وجود داره و بخشی از اون ها حساب میشه اما هسته و موجودیت آن ها از یخ هست.
پس سه دسته هستند Smile
درمورد هسته ها حرفتونو قبول دارم اما توی دسته بندی مهم مواد تشکیل دهنده خود سیاره هست تا نوع مواد هسته، اینطور نیست؟ خب یخ از مواد تشکیل دهنده هسته زحل و همینطور مشتری هم هست!
regulus نوشته: همونطور که گفتم مقدار بسیار کمی گاز در اطراف هر جرمی به علت گرانشش به دام میفتن و ماه هم همینطوره.
مطمئنا منابعی هستن که حرف منو تائید کنن ولی من از منبع خاصی ندیدم.
ماه جو داره ولي جوش پايدار نيست يعني اتم ها مثل بنز از دست جاذبه ناچيز ماه در ميرند:d
Parastoo نوشته: درمورد هسته ها حرفتونو قبول دارم اما توی دسته بندی مهم مواد تشکیل دهنده خود سیاره هست تا نوع مواد هسته، اینطور نیست؟ خب یخ از مواد تشکیل دهنده هسته زحل و همینطور مشتری هم هست!
اما مثلا در Wikipedia اینطور دسته بندی کرده : Gas Giant و Ice Giant، که میشه غول گازی و غول یخی
صفحات: 1 2