تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: تابش رادیویی خورشید و سیارات ( 1 )
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
با سلام و دورد :

نام مقاله : تابش رادیویی خورشید و سیارات ( 1 )
================================================== ======
مقاله ای که پیش روی شماست حاصل ترجمه فصل سوم کتاب The Invisible Universe است . این کتاب با متن روان و اطلاعات خوبی که دارد یکی از کتب خوب منتشر شده در این زمینه است که امید است در آینده به طور کامل به زبان پارسی ترجمه شود .

فهرست

3.1 رازهای جنگ

3.2 خورشید پلاسما

3.3 انتشار رادیویی خورشید

3.4 خورشید آرام

3.5 انفجارهای رادیویی خورشید

3.6 سیگنال های رادیویی از سیارات

3.7 سیگنال های رادیویی مشتری

3.8 کمربند های تابشی مشتری

3.9 سیارات به عنوان منابع رادیویی

3.10 رادار سیاره ای



قسمت کوتاهی از این مقاله :



3.1 رازهای جنگ

صبح روز 12 فوریه 1942 کشتی های جنگی آلمان (Scharnhorst و Gneisenau) بدون آنکه در کانال انگلیسی قابل ردیابی باشند سفر دریایی خود را از برست در فرانسه تا کیل در آلمان انجام دادند. علت حرکت آن ها با کشتی عدم تجاوز هواپیماهای جنگی انگلیس بود که رادار انگلیس از طریق تداخل رادیویی پارازیت ایجاد می کرد.

جی. اس. هِی فیزیکدانی بود که کشفیات جدید رادار را در زمان جنگ جهانی دوم مورد مطالعه قرار داد وی وظیفه رسیدگی به پارازیت ها را برعهده داشت. چند هفته بعد پارازیت های گسترده دیگری دوباره نمایان شدند و ارتش به حالت آماده باش درآمد بطوری که هنوز عملکرد دشمن را نمی دانست.

هِی پارازیت های ظاهر شده در عرض مدت کوتاهی کشف کرد، مخصوصا زمانی که خورشید در شرق طلوع کرد و آنتن های رادار در مسیر اصلی شان قرار گرفتند. یک بررسی با رصدخانه سلطنتی در گرینویچ معلوم کرد که در همان زمان یک گروه لکه های خورشیدی در سطح خورشید قابل مشاهده است. همچون جان اسکای، قبل از او هِی سیگنال های رادیویی خارج از زمین که مسئول تداخل ناخواسته شده بودند را کشف کرد و در گزارش خود نوشت پارازیت به نظر می رسد توسط سیگنال های رادیویی که از خورشید می آیند باشد. بدین گونه، خارج از شرایط سخت جنگ جهانی دوم، ریشه های نجوم رادیویی کشف شد.

دانلود

ترجمه کامل فصل سوم کتاب Invisible Universe - مقالات ترجمه شده توسط تیم - وب سایت رسمی گروه نجوم رادیویی پارس سپهر
================================================== ===========

مقالات قدیمی تر :

مبانی نجوم رادیویی
مروری بر آنتن در نجوم رادیویی ( 1 )