تالار گفتگو ستاره‌شناسان

نسخه‌ی کامل: موسیقی افلاک
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
اونهایی که مجله نجوم میخوانند حتما موضوع موسیقی افلاک را میدانند چیه!
اما اطلاعات اون کمه اگه کسی چیز تازه ای میداند اینجا بگذارد.

موسیقی افلاک صداهایی است که از جهان خارج از زمین به ما میرسد.
برا کسانی که نمیدانند بگویم که بله جهان اطراف خلا نیست و صدا را منتقل میکند.

با سپاس
سلام
من هم قبلا یک چیزهای پراکنده ای درباره اش شنیدم ام دقیق نمی دونم !
می شه لطفا اگه در مجله نجوم چیزی درباره اش نوشته شده ،بگی چه شماره ای از مجله بوده ؟ Big Grin
بله.من خودم صدای یک بارش شهابی رو شنیدم.و یه بارم از آقای جعفری زاده شنیدم که صدای بیگ بنگ هم وجود داره و مثل صدای جیغ یه زن هست اگه اشتباه نکنم.اما اون صدای بارش شهابیه واقعا شگفت انگیزه.
سلام دوستان

اين تاپيك واقعا واسه من جالب بود.راستشو بخواين اولين بار شنيدم.

الان هم دارمsearch ميكنم.

خيلي موضوعات جالبي خوندم در مورد موسيقي افلاك.سعي ميكنم هركدوم جالب بودن با ذكر منبع تو تالار براي بقيه دوستان هم مطرح كنم.

فروغ خانوم مگه بارش شهابي هم صدا داره؟(قدرت خدا) :roll: :roll: :?:

اگه واقعا صدا داره پس خيلي خوش به حالت شده كه صداشو شنيدي.حالا صداش شبيه صداي چي بود؟
بله فرکانسشو به صورت امواج رادیویی ضبط کردن.صداش مثل یه صوت تیز بود انگار.گفتنی نیست.من فایل صوتیشو دارم.هر کس خواست بگه تا بهش بدم
[url]از اونجايي كه من زياد اطلاعاتم در مورد موسيقي قوي نيست و فقط شايد شنونده خوب و علاقمندي باشم از دوستاني كه علاوه بر نجوم دستي در موسيقي هم دارن خواهش ميكنم كه مارو تو اين تاپيك تنها نگذارن.آخه مطالبي كه من دارم ميخونم فك ميكنم اگه اطلاعات موسيقيايي خوبي داشته باشي بهتر ميشه دركشون كرد به اين دليل كه از رابطه ي نت هاي موسيقي با پيدايش فصل ها و گردش سيارات صحبت كرده.كه نمونه اي رو براتون ميذارم.


موسیقی افلاک٬ موسیقی معنوی
در فرهنگهای اولیه و قدیمی جوهر همه اشیاء و طبیعت در اصل جوهری صوتی بوده است. در اساطیر ٬ صدای ساحر خواننده انعکاسی است از آسمان و او قادر بوده با این صدا با خدایان و طبیعت ارتباط برقرار کند. در این فرهنگها خلقت همواره باعنصری صوتی همراه است.

.به عنوان مثال خدای قبیله زولو Zulu انسانها را ازدرون نی در درون دره ای پر آب بیرون می آورد. با پیشرفت تمدن ٬ موسیقی جوهر نظام کیهانی و خلقت گردید و نقش عنصر متعادل کننده بین زمین و آسمان را پیداکرد. ارتباط فصلها٬ شب و روز با موسیقی ارتباطی معنوی و افلاکی است. با اینحال با رشد میزان دانش و آگاهی تجربی٬افرادی مانند یوهان کپلر٬ منجم قرن 16 میلادی بیان داشتند که موسیقی افلاک چیزی است ناشنودنی و تنها مدلی است جهت ایجاد رابطه بین ریاضی٬ نجوم٬ هندسه٬ موسیقی و هارمونیکها.

کپلر دریافت که تمام سیارات در مداری بیضوی شکل حرکت کرده و شتاب زاویه ای حرکت آنها تقریبا معادل فواصل موسیقی است. مثلا دریافت که نسبت بین حداکثر سرعت سیاره مشتری و حداقل سرعت مریخ برابر فاصله سوم کوچک است و بین زمین و زهره برابر ششم کوچک. به این ترتیب او توانست فواصل را در کل منظومه اندازه گیری کند. با اینحال هنوز اعتقادات افلاکی نسبت به موسیقی به چشم می خورد.
منبع:http://www.noteahang.com/Article/Detail/64.aspx
[/url]
موسیقی افلاک و سنت کلدانی
کلدانیان از 626 تا 538 قبل از میلاد در سرزمین حاصل خیز بین النهرین استقرار داشتند. از زمان سومریان معابد مرکز عمده کاهنان ٬ شاعران ٬ ریاضی دانان و منجمان بود. بر اساس نوشته های برخی مورخان قدیمی مانند Plutarch در زمان کلدانیان با توجه به گسترش نجوم و ارتباط موسیقی نظری با اخترشناسی و ریاضیات عقایدی مانند اعتقادات زیر مرسوم گردید:
1- کواکب بر زندگی بشر موثرند.
2- تعادلی جاودانی در افلاک وجود دارد.
3- موسیقی عالم صغیر (انسان) در ارتباط با کواکب (عالم کبیر) است و با آن کوک می شود.
4- 4 فاصله موسیقایی در طول سیم بر اساس چهار فصل شکل گرفت.
5- عدد مقدس هفت گام کهن کلدانی را شکل داد.
بعدها سنن کلدانی توسط فیثاغورث یونانی به کار گرفته شد.

موسیقی افلاک و چین
"کونگ فو" – تسو مشهور به "کنفوسیوس" ( 551 تا 479 قبل از میلاد) که فیلسوف عهد عتیق چین (از قرن 11 تا قرن 3 قبل از میلاد) بوده است ٬ در نوشته های خود اصول موسیقی را بر اساس عناصر فلکی و کیهانی مستقر ساخت.

از دید او موسیقی بیانگر تعادل میان 3 یا عدد آسمان و 2 یا عدد زمین است و بر همین اساس فواصل موسیقی بر اساس چرخه پنجم های بالا رونده یا پایین رونده شکل گرفت.

سمبولیسم مراسم مذهبی در چین ٬ پرده پایه موسیقی را مبتنی بر دوازده ماه سال یا دوازده ساعت تغییر داد. به این ترتیب تئوری اولیه موسیقی چین دارای بنیانی محکم در ریاضیات ٬ فلسفه و متافیزیک گردید.
[url]سلام

دوستان علاقه اي نشون ندادين به تاپيك موسيقي افلاك؟
:?:

دراينجا يه كتاب معرفي ميكنم:


موسیقی و طبیعت

به کوشش دیوید روتنبرگ

این کتاب توسط جمعی از نویسندگان نگاشته شده است. در این کتاب از پارادوکسهای پرمعنایی مانند چشم اندازهای شنیداری سخن رفته است. یعنی همانطور که طبیعت از لحاظ بصری جلوه‌های زیبا و فراوانی برای بروز دارد، از نظر سمعی نیز گستره بزرگی از پدیده‌های زیبا است و از این جهت مناظر طبیعت را می توان به جای دیدن شنید. برخی از بخشهای کتاب یادآور تلقی عرفای ایرانی نسبت به موسیقی و جهان می‌باشد. به عنوان مثال اولین بخش کتاب با عنوان موسیقی افلاک به پدیده ای موسیقایی می پردازد که در واقع صورت اصیل موسیقی بوده و به زعم مولوی: بانگ گردشهای چرخ است این که خلق / می نوازندش به تنبور و به حلق.

من خودم كتاب رو نخوندم ولي سعي ميكنم گير بيارم.

دوستان جدي جدي اگه صداهايي شنيدين حتما بگين. :roll:

سپاس
[/url]
مطالب واقعن جالب بود.من هم در اولين فرصت مطالبی پيدا ميکنم
سلام دوستان

برای شنیدن این صداها مثل صدای بارش شهابی یا صدای بیگ بنگ نیاز به وسیله ی خاصی داریم؟ Confusedhock:
صفحات: 1 2